نقش کمرنگ رسانه ها در ایجاد سلامت روان در جامعه

علم روانشناسی در تعریف سلامت روان می گوید: سلامت روان به نظم وسیع درفعالیت ها که به طورمستقیم یا غیرمستقیم به عملکرد درست اجزاء روان مربوط است گفته می شود و شامل هرآنچه درتعریف سلامت WHO بیان شده شامل وضعیت خوب بودن فیزیکی، روانی واجتماعی، معنوی کامل و نه فقط فقدان بیماری است.

با توجه به اهمیت این موضوع در سرتاسر جهان وزیر بهداشت کشورمان نیز طی صحبت های اخیرش، سلامت روان را اولین رکن نظام سلامت در ایران دانسته و از صدا و سیما خواسته برای ارتقای آن برنامه های شاد پخش کند.

سعید نمکی در این باره گفته است: بارها از دوستانم در سازمان صدا و سیما خواهش کرده‌ام که تولیدات خود را با پیام‌های شادمان کننده به جامعه عرضه کنند. اینکه آخر یک سریال از سازمان پزشکی قانونی، سازمان بهشت زهرا، مبارزه با مواد مخدر و فلان بیمارستان تشکر کنیم، اشتباه است و اینکه برای مثال از اخبار جهان، فستیوال‌های شادی را که در جهان برگزار می‌شود را کمتر به مردم نشان دهیم و در عوض تمام غم‌ها، غصه‌ها، انفجار و خونریزی را به ذهن خسته مردم منتقل کنیم، اشتباه است.

وضعیت صدا و سیما که تعریف چندانی ندارد اما سوای رسانه ملی به نظر می رسد تقریبا تمامی رسانه های رسمی کشور درگیر بازی های سیاسی خود بوده و رسالتی در ایجاد نشاط و شادی در فضای جامعه و برای مخاطبانشان در خود نمی بینند.

این در حالیست که بنابر نظر کارشناسان مربوطه مهمترین کاری که رسانه می تواند انجام دهد امید بخشی به جامعه است. پخش برنامه های شاد و سرگرم کننده، پخش سریال های طنز، ساخت برنامه هایی برای تقویت روحیه امید و شادی و عدم بزرگ نمایی در اخبار مختلف غیر مثبت و حوادث و اتفاقات می تواند یکی از سیاست های رسانه ها در ایجاد امید و شادی در جامعه باشد.

البته در این راستا نباید به اصطلاح از آن سوی بام افتاده و از انعکاس اخبار و واقعیت های جامعه به بهانه جلوگیری از تشویش اذهان عمومی غافل شویم. چراکه، در هرحال رسانه های رسمی در هر شرایطی باید برای مخاطبان خود مرجع باشند و با پخش برنامه های مناسب و واقع گرایانه حس اعتماد را در مخاطبان خود ایجاد کنند.

اما متاسفانه در مواردی مانند سیل های اخیر و یا ماجرا گران شدن بنزین می بینیم که برخی رسانه ها یا به کلی از انتشار اخبار درست به بهانه جلوگیری از تشویش اذهان عمومی سر باز می زنند و یا گرفتار بازی های سیاسی شده و به شایعات موجود در جامعه دامن می زنند.

در هرحال، بر همگان روشن است که عملکرد رسانه ها در امید بخشی به جامعه نقش بسزایی داشته و مراجع رسمی خبری در این حوزه می توانند بسیار پررنگ ظاهر شوند. از این روست که صاحبنظران معتقدند که رسانه ها باید سعی کنند در زمینه اخبار و اطلاعات مثبت و برنامه های مفرح در جامعه بیشتر فعالیت کنند تا موجب ایجاد روحیه شاد برای مردم شوند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا