جویشگر بومی پارسی جو با پوشش بیش از یک میلیارد صفحه وب در راه است

 مژگان فرهودی  در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه جویشگر پارسی جو با هدف تقویت خط و زبان فارسی در آینده نزدیک راه اندازی می شود، افزود: پس از رونمایی جویشگر بومی یوز، متخصصان ایرانی در تلاش هستند تا 'پارسی جو' را متناسب با ذائقه ایرانی ها طراحی و ارائه کنند.

فرهودی ادامه داد:کارهای تحقیقاتی این جویشگر حدود دو سال است آغاز شده و مدتی است که این جویشگر به صورت آزمایشی خدماتی را به مراجعان خود ارائه می کند.

استفاده روزانه بیش از 200 هزار کاربر از جویشگر فارسی جو

وی از افزایش تعداد کاربران این جویشگر خبر دادوگفت: درحال حاضر تعداد کاربران این سرویس روزانه بطور متوسط به بیش از 200 هزار نفر رسیده است.

دبیر کارگروه طرح جویشگر پارسی جو اظهار کرد: در مرحله اول جویشگر بومی پارسی جو 500 میلیون صفحه وب فارسی را تحت پوشش خود درآورده و با جستجو در آنها اطلاعات لازم را در اختیار کاربران قرار می دهد.مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات و فضای مجازی پژوهشگاه اطلاعات و فناوری ارتباطات گفت: در مراحل بعدی پوشش بیش از یک میلیارد صفحه ای برای این جویشگر هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه سعی شده است تا پارسی جو به صورت آسان و مناسب خدمات را در اختیار کاربران قرار دهد اظهار کرد: کارایی سرویس، سادگی کار و تنوع خدمات از جمله مزایای این جویشگر است.فرهودی به خدمات قابل ارائه این جویشگر اشاره کرد و گفت: سرویس های جستجوی نقشه، تصویر، آوا، اخبار، هواشناسی و ترجمه از مهمترین خدمات جانبی این جویشگر است.
مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات و فضای مجازی پژوهشگاه اطلاعات و فناوری ارتباطات، تقویت خط و زبان و ارایه خدمات مکان محور و بومی را از جمله اهداف جویشگرهای بومی در کشورهایی مانند چین، روسیه و جمهوری چک معرفی و اعلام کرد که این موارد در طراحی جویشگر بومی پارسی جو نیز در نظر گرفته شده است.

وی بااشاره به اینکه جویشگر گوگل علی رغم سابقه ای که در ارائه سرویس به کاربران ایرانی دارد، هنوز هم دارای نقاط ضعفی در زمینه پردازش خط و زبان فارسی است اظهار کرد: جویشگرهای بومی 'یوز و پارسی جو' با تمام توان در تلاش هستند تا خدمات مناسب را به فارسی زبانان ارائه کنند.

دقت بالا و پوشش مناسب دو ویژگی اصلی جویشگر پارسی جو

دبیر کارگروه طرح جویشگر پارسی جو، دقت بالا و پوشش مناسب را دو ویژگی اصلی این جویشگر اعلام کرد و گفت: جویشگر با تکیه بر این دو ویژگی در صدد است تا نیازهای اطلاعاتی کاربران فارسی زبان را به نحو مناسبی مرتفع کند.فرهودی اظهار کرد: دست اندرکاران این سرویس تلاش می کنند تا با استفاده از تکنیک های ذائقه سنجی خدمات خود را متناسب با ذائقه و نیازهای کاربران توسعه دهند.

وی بر لزوم تقویت زیرساخت های جویشگربومی پارسی جو تاکید کرد و گفت: از این طریق می توان با افزایش کیفیت و سرعت ارائه خدمات، رضایت کاربران فارسی زبان را جلب کرد و دایره مخاطبین را گسترش داد.اواخر سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نخستین موتور جستجوی بومی با نام یوز که قابلیت ارائه مستندات در زبان فارسی را دارد رونمایی کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا