خطر ایجاد کانو‌ن‌های جدید گرد وغبار در کمین خوزستان

اما گویا بارش ها هم نتوانسته مشکلات گرد و غبار را در استان های جنوبی کشور مرتفع کند. شنیده ها حکایت از این موضوع دارد که با شروع فصل گرما، باز هم خطر ایجاد کانو‌ن‌های جدید گرد وغبار در اثر گل‌ولای به جا مانده از سیل در کمین خوزستان است. بر اساس گزارش های رسیده، غلظت گرد و غبار در اهواز به حدود ۸ برابر حد مجاز رسیده است.

حجم عظیمی از گل و لایی که از سیل‌های اخیر در مناطق سیل زده به جا مانده، مستعد ایجاد کانون جدید گردوغبار است. به نظر می رسد باید برای این بحران در حال وقوع تدبیری ادیشیده نشود، تا خدای نکرده بار دیگر هموطنانمان با مشکلات ناشی از بلایای طبیعی مواجه نشوند.

به تازگی نیز نماینده مردم شادگان در مجلس در این باره گفته است: هم اکنون در اکثر نقاط استان گل‌و‌لای بسیار زیادی انباشت شده که می‌تواند باعث بروز گردوغبار‌های وحشتناکی شود.

نکته جالب توجه این است که با وجود هشدارهایی که درباره این بحران داده شده و برای همه واضح است که چنین اتفاقی در حال وقوع است، اما تاکنون هیچ تصمیمی برای مقابله با این مسئله گرفته نشده است.

این در حالیست که کارشناسان در این حوزه معتقدند که اگر مسوولان آینده نگری لازم را به کار گرفته و نسبت به لایروبی رودخانه‌ها و استحکام سیل‌بند‌ها اقدام کرده بودند، اکنون استان های لرستان و خوزستان در معرض وقوع چنین بحرانی نبودند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز چندی پیش در مورد احتمال ایجاد کانون‌های گردوغبار در نتیجه ته‌نشین شدن رسوبات ناشی از سیل، گفت: بخش عظیمی از فرسایش رسوبات ریزدانه هستند که در پهنه‌های وسیع دشت‌های سیلابی ته‌نشین می‌شوند و پتانسیل زیادی برای تبدیل به گرد و غبار دارند، چون هم ریزدانه هستند و هم هیچ حفاظی برای کنترل آنها وجود ندارد. در نتیجه می‌توانند تبدیل به منشأ گرد و غبار شوند. البته این رسوبات حجم بالایی ندارد اما باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش و به نقل از اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان، غلظت گرد و غبار در شهرستان اهواز یک هزار و ۱۷۲ میکروگرم بر مترمکعب یعنی حدود ۸ برابر حد مجاز گزارش شده است. همچنین غلظت گرد و غبار در هندیجان ۵۸۱، رامشیر ۳۳۴، ماهشهر ۳۲۵ و گتوند ۲۳۲ میکروگرم بر مترمکعب است. این در حالیست که هنوز فصل گرما آغاز نشده و بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر در استان خوزستان هنوز اجازه نداده خاکی از زمین بلند شود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا