با یک‌درصد جمعیت جهانی، ۱.۹ درصد علم دنیا را تولید می‌کنیم

وی تاکید کرد:  در سال‌های اخیر بالاترین میزان رشد علم را کسب کرده‌ایم و در میان کشورهای اسلامی رتبه نخست علمی را دارا هستیم.

 دکتر مسعود برومند، در این نشست که امروز (دوشنبه -۲۶ فروردین) در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که جامعه چه تصویری از دانشگاه ایده‌آل در ذهن دارد و پس از آن باید دید این تصویر را چگونه می‌توان وارد سازمان‌های آموزش عالی کرد. متأسفانه یکی از ضعف‌های ما این است که اطلاع‌رسانی بین دانشگاه‌های کشور مناسب نیست و آن‌چنان که باید از یکدیگر خبر نداریم، در چنین شرایطی باید نشست‌هایی از این دست را مغتنم شمرد.

برومند با اشاره به اینکه در دوره‌ای صرفاً مصرف‌کننده دانش بودیم اما امروز در تولید علم جهانی نقش داریم، خاطرنشان کرد: امروزه در حال پژوهش در حوزه‌هایی هستیم که ۶۰ سال پیش حتی به آن فکر هم نمی‌کردیم. امروز با یک‌درصد جمعیت جهانی، ۱.۹ درصد علم دنیا را تولید می‌کنیم. در سال‌های اخیر بالاترین میزان رشد علم را کسب کرده ایم و در میان کشورهای اسلامی رتبه نخست علمی را دارا هستیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات روز جامعه افزود: امروزه با مشکلاتی همچون کم آبی، عدم اشتغال جوانان، مشکلات سیستم سلامت کشور و ریزگردها مواجه هستیم؛ این مشکلات جدید نیازمند پارادایم جدیدی است. فرهنگ سازمانی ما باید بپذیرد که پاسخ‌گو باشد.

برومند در خصوص برنامه‌های پیش روی حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم، گفت: از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که زمینه اشتغال رشته‌های خود را تدوین کنند. همچنین ارتقای اشتغال‌پذیری نیروی انسانی فعال در زیست بوم فناوری، بهبود و ارتقای فرآیند توسعه پژوهشی‌های علمی و فناورانه، بهبود و ارتقای زیرساخت‌ها و امکانات زیست بوم نوآوری کشور، بازمهندسی ساختارهای اجرایی در نظام نوآوری کشور، توسعه سازمان‌های یادگیرنده و پیشتاز در زیست بوم نوآوری کشور و ارائه برنامه اجرایی برای مشارکت مؤثر دانشگاه‌ها در توسعه و حل چالش‌های استانی و ملی از جمله اقدامات این معاونت در سال پیش رو خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، همچنین در خصوص اقدامات آموزش عالی در زمینه سیل‌های اخیر صحبت کرد و بر اهمیت نقش این حوزه در پیش، حین و پس از بحران‌هایی از این دست تاکید کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا