ضرورت ارزیابی زیستگاه های دریایی و بازسازی آن ها

پل کارلسون (Paul Carlson) از متخصان محیط زیست و جانوران دریایی است که دکترای محیط زیست خود را از دانشگاه کارولینای شمالی (University of North Carolina) در چپل هیل اخذ کرده است . او به مدت سی سال در موسسه تحقیقات حیات وحش و ماهی ها در ایالت فلوریدای ایالات متحده امریکا مشغول به کار بوده است. این روزها کارلسون در حال فعالیت و پژوهش در رابطه با ارزیابی زیستگاه های دریایی و بازسازی آن ها است .

از تجربه کاری خود در حوزه شیلات بگویید.

من و همسرم کار خود را در همین شهر آغاز کردیم. او در دانشگاه فلوریدای جنوبی و من در سال 1984 در موسسه تحقیقات حیات وحش و ماهی ها مشغول به کار شدم. ما برای مدت سی سال در این شهر کار کردیم. این مساله بسیار شگفت آور است چرا که زمانی طولانی طی شده و گذشت سال ها را متوجه نشدیم . من پیش از آن ، دوره کارشناسی ام را در کالج جدید در ساراسوتا (Sarasota) گرفته بودم و دوره دکترا را در بوم شناسی (علم شناخت طرز زندگی موجودات و نسبت آنها در محیط زیست) در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل به پایان بردم .

در حال حاضر  بر روی چه پروژه ای کار می کنید ؟

ما در حال حاضر پروژه های متعددی در رابطه با علف های دریایی در سراسر ایالت داریم که دو تا از بزرگترین این پروژه ها عبارت اند از : نقشه برداری و نظارت تجمع علف های دریایی SIMM (Seagrass Integrated Mapping and Monitoring) و   ارزیابی اثربخشی فن آوری های مختلف در سلامت علف های دریایی با نام مخفف NASA . پروژه SIMM یک پروژه ایالتی است که بیش از صد نفر  از سراسر ایالت در سی منطقه آبی متفاوت در آن همکاری دارند و به نظارت و نقشه برداری علف های دریایی می پردازند . ما تلفیق اطلاعات به دست آمده آن ها را در گزارشی دو ساله ارائه می دهیم . اولین گزارش ما در سال 2011 هم به صورت چاپ شده و هم در وب سایت ارائه شده است . در پروژه NASA ما هواپیماهای بدون سرنشین را با دو سیستم پلتفرم بال ثابت مختلف به کار بردیم و همچنین از نوعی هلی کوپتر برای نقشه برداری و نمونه برداری علف های دریایی مناطق کوچکی همچون کیز (Keys) و سیدرا کی (Cedar Key) در فلوریدا استفاده کردیم و در حال پایان دادن و به اتمام رساندن این پروژه هستیم .

 اطلاعاتی را که شما به دست می آورید  در چه حوزه هایی مفید واقع می شوند ؟

ما همواره در حال اضافه کردن به سهامداران و کاربران برای استفاده از داده ها و گزارش هایمان هستیم . یکی از بهترین استفاده های اطلاعات پروژه SIMM  در نشت نفتی خلیج مکزیک (BP oil spill) بود. در زمانی که نشت نفتی اتفاق افتاد ، یک تماس فوری از سوی سازمان ملی اقیانوسی و جوی (National Oceanic and Atmospheric Administration) برای کسب اطلاعاتی اساسی در تعیین اثرات احتمالی نشت نفت با این پروژه برقرار شد . در حقیقت ما در این پروژه برای ارزیابی آسیب های پس از نشت نفت ، قادر به شناسایی مجموعه داده های شبیه سازی و نقشه علف های دریایی هستیم که هر دو آن ها برای واکنش مناسب لازم است . علاوه بر این ، داده های خود را برای هر کسی که نیاز دارد آماده می کنیم . روزانه تعدادی از شرکت های مشاوره ای برای به دست آوردن پاسخ مناسب سوالات خود به سراغ ما می آیند . آن ها می پرسند : ممکن است ما با چه نوع از علف های دریایی در منطقه روبه رو شویم ؟ ما چگونه از بستر متراکم علف های دریایی دوری کنیم ؟ 

بزرگترین دستاورد حرفه ای شما چیست ؟

به نظر من در واقع بزرگترین دستاورد حرفه ای ما با وجود روشن بودن ، مبهم به نظر می رسد . اما نقش چگونگی رسوب در دلیل یا وجود دلیل اولیه مرگ بخش وسیعی از علف های دریایی در خلیج فلوریدا در اواخر دهه 1980 وابسته به اطلاعاتی بود که ما آن ها را به دست می آوردیم . صدها متر مربع از علف های دریایی در خلیج فلوریدا از بین رفتند و ما با بررسی های خود دریافتیم که نوعی سم سولفید می توانسته علت مرگ این علف های دریایی باشد . این نظریه باعث شد تا دانشمندان در مراکز مختلف روی این موضوع کار کنند . به نظرم این یکی از مهمترین دستاورد های علمی ما بوده است .

بزرگترین چالش کاری شما در حال حاضر چیست ؟

یکی از چالش های کاری ما مساله آب و هوا است . ما در شرایط مختلف باید کار کنیم و این مساله بسیار مهم است البته تکنولوژی بسیاری از کارها را برای ما آسان ساخته است . علاوه بر این ، تدارکات کاری ما در برخی مواقع دورتر از موسسه قرار دارد چرا که پروژه های ما در سطح ایالت انجام می شود.

چرا حوزه فعالیت های خود را علف های دریایی انتخاب کردید؟

به این دلیل که این مساله برای زیستگاه های جانوران دریایی و شیلات ضروری به نظر می رسد اما باید گفت که ما در این سی سال در موسسه تحقیقات حیات وحش و ماهی ها (FWRI) در رابطه با شکوفایی و گسترش جلبک های مضر و پروژه های دیگر نیز کار کرده ایم . هنگامی که  کار خود را در این موسسه آغاز کردم ، تنها 80 یا 90 کارمند در آن کار می کردند. بنابراین در طی این سال ها در موضوعات مختلف کار کردیم اما بر روی علف های دریایی ، مانگرو (mangrove) و مرداب های شور بیشتر فعالیت داشته ایم .

آیا زمینه کاری که در حال حاضر در آن فعالیت دارید ، از ابتدا مورد علاقه تان بوده است؟

فکر کنم که علاقمند بودم یک دیرینه شناس شوم در صورتی که در بوم شناسی دریایی تحصیل کردم و واقعا در حال حاضر از آن لذت می برم .

برای کسانی که به زمینه کاری شما علاقمند هستند چه توصیه ای دارید ؟

اگر کسی برای مشاوره نزد من بیاید به او خواهم گفت که اصول اولیه ریاضی، شیمی و فیزیک واقعا مهم است برای اینکه بتواند وارد این حرفه شود برای همین باید آنها را فرا گیرد . من توصیه می کنم تا عمل گرا باشند و تلاش کنند تا در حوزه کاری خود تجربه به دست آورند و به دنبال فرصت ها بروند . دانشجویان بسیاری هستند که در این رشته تحصیل کرده اند اما به دنبال شغل و یا فعالیتی در این زمینه نیستند.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا