تولید نانوباتری با باکتری‌های علاقه مند به تغذیه از ضایعات رادیواکتیو

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا از کشف باکتری‌هایی موسوم به Geobacter sulfurreducens خبر داده اند که هم هادی الکتریسیته هستند و هم می‌توانند به عنوان باتری‌هایی بسیار کوچک مورد استفاده قرار بگیرند.

این باکتری‌ها که در خاک زندگی می‌کنند، انقلابی در صنعت برق ایجاد کرده و زمینه را برای کوچک سازی بسیاری از وسایل و ابزار الکترونیک در ابعاد نانو فراهم می‌کند. باید توجه داشت که تولید نانو باتری موجب می‌شود تا بتوان بسیاری از وسایل و تجهیزات پزشکی را در ابعاد بسیار کوچک که قابل حرکت در بدن انسان باشند، تولید کرد.

باکتری یادشده الکتریسیته را از طریق بدنه برآمده بیرونی خود که پیلی نامیده می‌شود، منتقل می‌کند. اما محققان با دستکاری این باکتری کاری کرده اند که بتوان از آن برای طراحی یک شبکه بزرگ و جامع فیبر نوری با استفاده از یک پروتئین منحصر به فرد استفاده کرد تا در نهایت بتوان روند انتقال برق را تسهیل و تسریع کرد.

فیبرهای یادشده حول یک هسته مولکولی که حاوی فلزات است، پیچیده می‌شوند. این مجموعه صد هزار برابر باریک‌تر از موی انسان است. گفتنی است تلاش برای بهره گیری از خواص رسانایی باکتری Geobacter که از ۵ سال قبل آغاز شده، امروز به نتیجه رسیده است.