کاتالیستهای جدید ایرانی نیاز پتروشیمی را برطرف می کنند

به گزارش سیناپرس ،غلامرضا روح الهی مدیر پژوهش و توسعه یک شرکت دانش بنیان که در زمینه «استحصال فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل نیکل دار به روش احیای الکتریکی» فعالیت می‌کند در گفتگو با مهر گفت: این طرح به تولید صنعتی کاتالیست های ریفرمینگ گاز طبیعی با استفاده از نیکل گرید کاتالیستی استحصالی از کاتالیست های مستعمل نیکل دار اختصاص دارد. این طرح که با هدف تولید کاتالیست های کاربردی در واحدهای پتروشیمی و صنعتی اجرا شده با استخراج فلز نیکل (گرید کاتالیستی) از کاتالیستها و ضایعات مستعمل بدست آمده است.

وی با بیان اینکه این استخراج فلز نیکل به نوعی مجدداً در تولید کاتالیستها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: با توجه به اینکه حجم زیادی در واحدهای صنعتی و پتروشیمی کاتالیست تولید می‌شود و نیاز به این کاتالیست ها شدیداً احساس می‌شد اقدام به بازیافت کاتالیست ها کردیم؛ همچنین تولید کننده فلز نیکل در کشور وجود ندارد از این رو استحصال آن می‌تواند به صرفه باشد.

روحی اللهی تاکید کرد: این کاتالیست ها قلب واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی هستند که تاکنون توسط شرکتهای خارجی تأمین می‌شد؛ با توجه به اینکه تحریم هستیم تولیدات ایرانی می‌تواند جایگزین محصولات خارجی شود.

وی با بیان اینکه کاتالیست های نیکل در تولید متانول و آمونیاک واحدهای پتروشیمی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: هر واکنش شیمیایی نیاز به کاتالیست دارد که با تولید در داخل نیاز واحدها از کاتالیست ها بر طرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تولید این کاتالیست ها خالص سازی نیکل برابر با ۹۹۰۵ درصد است، عنوان کرد: اکنون دانش فنی تولید کاتالیست از کاتالیست های مستعمل را در دست داریم و این روش ثبت اختراع شده است.

به گفته این محقق، تقریباً در سال در ایران ۱۰۰ تن فلز نیکل باید خریداری می‌کردیم نیکل کیلویی ۱۶ دلار است که هزینه بالایی برای تولید کاتالیست نیاز می‌شود از این رو با استحصال فلز نیکل صرفه جویی ارزی می‌شود.

روح اللهی با اشاره به روش استحصال فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل در این طر ح گفت: در این روش پس از تهیه محلول سولفات و نیترات نیکل از کاتالیت های مستعمل نیکل دار مورد استفاده در صنایع مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، پالایشگاهی، شیمیایی، روغن نباتی و غیره با اعمال جریان الکتریکی، فلز نیکل بر روی کاتد احیا می‌شود و یا محلول نیترات نیکل مستقیماً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای تهیه محلول سولفات نیکل با توجه به تنوع کاتالیست ها، پس از دسته بندی آنها به دو نوع حاوی مواد آلی و فاقد مواد آلی، دو روش متفاوت برای «لیچینگ» مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از آن از روش «الکترووینینگ» برای استحصال نیکل استفاده می‌شود.

به گفته وی، در بخش الکترووینینگ نیز عوامل مؤثر در بهینه سازی انرژی مصرفی و افزایش بازده مدنظر قرار گرفته شده است.

این طرح در سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی موفق به کسب رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی شد. این طرح با همکاری امین مردانلو، رضا روح اللهی، سید محمد علی شفائی، سید بهروز حسینی، امین کریمی، رضا فضلعلی. سارا محمودی به نتیجه رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا