حمايت از ٣٠٠طرح دانش بنیان در ٣ماه گذشته

در ابتدای این نشست خبری، دکتر وحدت درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: با توجه به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان(مصوب سال 89)، برای حمایت از این شرکت ها باید بر ظرفیت و توان مالی صندوق نوآوری افزود.

وی درباره کار ویژه و وظایف صندوق نوآوری و شکوفایی، تاکید کرد: یکی از مهم ترین ماموریت های این صندوق حمایت از مشارکت و سرمایه‌گذاری خطر پذیر و تجاری‌سازی است و براساس همین رویکرد صندوق باید از حالت انفعالی خارج شده و وارد اکوسیستم فعال اقتصادی شود.

علی وحدت در ادامه با اشاره به آمار و ارقامی درباره شرکت های دانش بنیان، یادآور شد: درسال 92 تعداد شرکت های دانش بنیان، حدود 50 شرکت بوده است اما در حال حاضر این عدد تا 4000 شرکت افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما مراجعه مکرر شرکت ها برای ثبت درخواست است که البته سعی کردیم ظرفیت های تازه ای را برای ارتباط با نهاد های مختلف برقرار کنیم، نهادهایی مثل وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت و…

دکتر وحدت یکی از مهم ترین نقاط ضعف این صندوق را طولانی بودن زمان اعطای تسهیلات دانست و در اینباره گفت: تلاش کردیم زمان اعطای تسهیلات را به 2 تا 3 ماه کاهش دهیم. همچنین توانسته ایم مدت زمان اعطای ضمانت نامه ها را نیز به 4 روز کاهش دهیم. درحالی که تا پیش از این هریک از شرکت ها برای دریافت ضمانت نامه باید 40 مرحله را طی می کرد اما در دوره جدید با پذیرش ریسک 5 درصدی برای صندوق، توانستیم این مدت را کاهش دهیم.

مهم ترین رویکردهای جدید صندوق نوآوری و شکوفایی

وی در ادامه سخنان خود به مهم ترین محورهای فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی، اشاره کرد وگفت: ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری از مهم ترین برنامه های ما است که ما در این زمینه برنامه های جدی برای تعامل با بانک ها داریم مثل ارائه یارانه و اعطای سود تسهیلات.

دکتر علی وحدت درباره یکی از حوزه های جدید صندوق نوآوری یعنی صندوق های پژوهش و فناوری یادآورد شد: ما برای حمایت و توسعه فعالیت این صندوق ها، تا 9 برابر  سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری به این صندوق ها تسهیلات اعطا می کنیم. علاوه براین، به میزان سه برابر آن تسهیلات و ۶ برابر خط اعتباری صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز به آنها تسهیلات تعلق می گیرد.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از رویکردهای جدید صندوق را حل مسائل و چالش‌های ملی و راهبردی دانست و در اینباره گفت: عواملی مانند بازارسازی و کمک به شکل‌گیری بازار داخلی، توسعه صادرات دانش‌بنیان، توسعه زنجیره ارزش و شبکه تأمین دانش‌بنیان  و همچنین مشارکت فعال در توسعه فناوری‌های جدید از کلیدی ترین و درعین حال جدیدترین رویکرد های این صندوق است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

حمایت صندوق نوآوری از اعطای لیزینگ به محصولات دانش بنیان

علی وحدت اعطای لیزینگ به شرکت های دانش بنیان را یکی از جدیدترین برنامه های این صندوق دانست و دراینباره افزود: با توجه به وضعیت کنونی کشور و اعمال تحریم ها، توجه ما بیشتر به سمت محصولات داخلی است به همین منظور ما همکاری های تازه ای را در جهت خرید تجهیزات ساخت داخل آغاز کرده ایم که در همین راستا و برای خرید تجهیزات ساخت داخل، به شرکت ها لیزینگ اعطا می شود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این بسته های مالی را جهت کمک به شرکت های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تامین هزینه پذیرش هیأت‌های خارجی و پوشش هزینه‌های تاییدیه‌های بین‌المللی در نظر گرفته ایم.

دکتر وحدت درباره افزایش مصوبات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده برای حمایت از 300 طرح دانش بنیانی، حدود 2 هزار میلیارد ریال، تصویب کرده ایم که این رقم، رقم قابل توجهی است.

وی همچنین از حمایت این صندوق از شرکت هایی که در اثر نوسانات ارزی دچار ضرر و زیان شده اند خبر داد و گفت: با اصلاح مصوبات صندوق از شرکت هایی که دربازار نا آرام ارز، دچار مشکل در تولید یا فروش محصولات خود شده اند، حمایت می کنیم، این حمایت ها بیشتر در قالب استمهال وام خواهد بود.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری درباره فعالیت شرکت های «خصولتی» یا شبه خصوصی گفت: اگر فعالیت این شرکت ها در راستای رفع نیازهای جامعه وارد طرح های مورد تایید و حمایت صندوق شوند، ایرادی ندارد اما مشروط بر اینکه این شرکت ها باعث توسعه فناوری در کشور و تحرک بخشی به سایر شرکت های دانش‌بنیان شوند.

تکلیف معوقات شرکت های دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی چه می شود؟

دکتر علی وحدت میزان معوقات شرکت ها به این صندوق را 15درصد اعلام کرد که البته این درصد در نسبت به تسهیلاتی است که به مرحله بازپرداخت رسیده است و میزان تسهیلاتی که به این مرحله رسیده اند، حدود 200 میلیارد تومان است.

دکتر وحدت درباره معوقات شرکت ها، گفت: اگر بازپرداخت ها به موقع انجام شود، مشکلات مربوط به معوقات هم حل می شود، دراین زمینه بانک ها باید با ما همکاری کنند.

دکتر وحدت درادامه به ضرورت همکاری این صندوق با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در یک اکوسیستم نوآوری، بخش های گوناگونی فعال هستند و همه این بخش ها باید با هم همكاري و ارتباط داشته باشند باید بپذیریم که نمی توانیم به طور مستقل و جداگانه کار کنیم و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز یکی از مهم ترین نهاد ها است، همکاری ما با این نهاد همچنان به صورت برنامه محور ادامه خواهد داشت.

دکتر علی وحدت، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، درپایان گفت: باید بگویم صندوق نوآوری یک نهاد جوان است، در همین زمان کوتاه هم رشد و توسعه نسبتا خوبی را پشت سر گذاشته است. سعی کردیم موانع و مشکلات موجود را رفع کنیم تا در زمان کوتاه تری بتوانیم برنامه های حمایتی خود از شرکت های دانش بنیان را با سرعت بهتری جلو ببریم.

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا