علم موضوعی بین‌المللی است

تیمی از کارشناسان بین‌المللی اعلام کردند که در صورت تداوم تعطیلی دولت ایالات‌متحده آمریکا، برنامه‌های علمی و تحقیقاتی کشورهای آفریقایی ممکن است در معرض خطر قرار گیرد. این موضوع به دلیل مرتبط بودن پژوهش‌های علمی در سطح بین‌المللی بوده و به باور کارشناسان، عدم اطمینان مالی می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر توسعه پژوهش‌های علمی قاره‌های مختلف جهان داشته باشد.

تبعات تعطیلی دولت فدرال آمریکا، موجب از دست رفتن فرصت‌های مهمی نه‌تنها برای آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده، بلکه همچنین برای جامعه وسیع‌تر درگیر در بحث‌های علمی در مورد تحقیقات پژوهشی، مدارک، برنامه‌ها و سیاست‌ها خواهد داشت. برای مثال موسسه آب‌وهوا و توسعه آفریقا (ACDI) با داده‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) کار می‌کند که به دلیل تعطیلی دولت ترامپ، بیشتر مطالعات و فعالیت‌های علمی آن‌ها متوقف‌شده و به حالت تعلیق درآمده است.

لیندا گیل بکر (Linda-Gail Bekker) مدیر ارشد بنیاد مطالعات ایدز دزموند توتو (Desmond Tutu HIV Foundation) در شهر کیپ‌تاون، در این رابطه گفت: «ایالات‌متحده آمریکا یکی از منابع مهم و حیاتی تحقیقات و توسعه علم در جهان است.»

وی در ادامه توضیحاتش افزود: «در این مورد باید اعتراف کنم که تمام همکاری‌های علمی و پژوهشی ما با آکادمی‌ها و همکاران آمریکایی است و اکثر منابع مالی ما از ایالات‌متحده تأمین می‌شود. بسیاری از پژوهش‌های علمی در قاره آفریقا به‌شدت وابسته به عملکرد خوب ایالات‌متحده آمریکا است.»

بنیاد مطالعات ایدز دزموند توتو سرپرستی یک برنامه پژوهش‌های بین‌المللی را در رابطه با پیشگیری از ایدز، ساخت واکسن این بیماری، درمان و ارائه روش‌های درمانی و آزمایش‌های بالینی در این حوزه را بر عهده دارد.

درحالی‌که تعطیلی دولت فدرال آمریکا تاکنون بر پیشبرد اهداف علمی این بنیاد تأثیری نداشته اما لیندا گیل بکر اعتقاد دارد که این احتمال وجود دارد که سایر مؤسسات علمی و تحقیقاتی از قبیل همتایان موسسه ملی بهداشت، تحت تأثیر این واقعه قرارگرفته و در مطالعات علمی آن‌ها وقفه ایجاد شود. مأمورین پزشکی ما می‌توانند برای انجام کارهای مهمی در کشور فراخوانده شوند. این موضوع ما را به سمت پیشرفت هدایت می‌کند و به مدیریت مؤسسات ملی سلامت، کمک می‌کند. آن‌ها همچنین درگیر انجام آزمایش‌های بالینی هستند که ممکن است یک خطر ایمنی بالقوه برای آن‌ها محسوب شود.

به گفته سخنگوی انستیتوی ملی بهداشت (NIH)، بودجه موردنیاز آن‌ها برای سال مالی 2019 دریافت شده است و این موضوع سبب حصول اطمینان از این مسئله می‌شود که بسیاری از فعالیت‌های علمی و پژوهشی انستیتوی ملی بهداشت آفریقای جنوبی تحت تأثیر تعطیلی دولت آمریکا قرار نمی‌گیرد. بااین‌حال، برخی دیگر از آژانس‌های آمریکایی که با برنامه‌های علمی قاره آفریقا همکاری می‌کنند، دچار مشکل و تعطیلی شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، موسسه آب‌وهوا و توسعه آفریقا (ACDI) با داده‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) کار می‌کند که به دلیل تعطیلی دولت ترامپ، بیشتر مطالعات و فعالیت‌های علمی آن‌ها متوقف‌شده و به حالت تعلیق درآمده است.

مارک نیو (Mark New) مدیر موسسه علمی آب‌وهوا و توسعه آفریقا نیز در رابطه با تأثیرات شرایط بین‌المللی در دنیای علم گفت: «درحالی‌که مسائل مربوط به داده‌های ارائه‌شده توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در اختیار ما قرار داده نمی‌شود، این نگرانی وجود دارد که دانشمندان به‌طور منظم سیستم‌های نظارت را کنترل نکنند. در این حالت اگر موضوعی در بایگانی و پردازش خودکار اشتباه باشد، ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا آن مشکل را شناسایی و برطرف کنید.»

سخنگوی SciDev.Net از کمیته بین‌المللی تغییرات اقلیمی که در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد، در رابطه با تأثیر متقابل شرایط برخی کشورها بر توسعه علمی کشورهای دیگر گفت: در حال حاضر همکاری تعداد زیادی از دانشمندان آمریکایی با پروژه‌های علمی ما ازدست‌رفته‌اند. او می‌گوید: تأثیر فوری تعطیلی دولت آمریکا، عدم مشارکت دانشمندان این سازمان‌ها در پروژه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است.

این تأثیر به آژانس توسعۀ بین‌المللی ایالات‌متحده (USAID) گسترش می‌یابد، جایی که دانشمندان و پژوهشگران کلیدی قادر به پیوستن به جلسات بین‌المللی برای به اشتراک گذاشتن تحقیقات خود نیستند.

بیشتر بخوانید:

تریسی ویلیامز، مدیر ارشد استراتژی و یادگیری در بنیاد مستر کارت (Mastercard Foundation) دیگر فردی است که درباره تأثیرات بین‌المللی تصمیمات سیاسی بر حوزه علم اظهارنظر کرده و گفت: «این وقایع یعنی تبعات تعطیلی دولت فدرال آمریکا، موجب از دست رفتن فرصت‌های مهمی نه‌تنها برای آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده، بلکه همچنین برای جامعه وسیع‌تر درگیر در بحث‌های علمی در مورد تحقیقات پژوهشی، مدارک، برنامه‌ها و سیاست‌ها خواهد داشت.»

بنیاد مستر کارت یکی از همکاران آژانس توسعۀ بین‌المللی ایالات‌متحده آمریکا در حوزه ابتکار رهبران جوان آفریقایی (YALI) است. ویلیامز می‌گوید که درحالی‌که مراکز YALI هنوز هم در حال فعالیت هستند، اما این اطمینان وجود ندارد که چگونه تداوم تعطیل شدن دولت آمریکا ممکن است بر برنامه‌های علمی آن‌ها تأثیر بگذارد. ما برای جوانان دانشمند در مرکز ابتکار YALI نگران هستیم که بدون این کمک‌های مالی، فرصت‌های حیاتی را از دست می‌دهند.

تعطیلات دولت فدرال امریکا از 22 دسامبر سال گذشته میلادی آغازشده و تاکنون ادامه داشته و هنوز پایان آن مشخص نیست. این تعطیلی، طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ ایالات‌متحده آمریکا محسوب می‌شود.

تریسی ویلیامز در پایان توضیحات خود خاطرنشان کرد: «علم و نوآوری مستلزم مشارکت و همکاری مداوم در سطح بین‌المللی است و اگر دولت ایالات‌متحده آمریکا نتواند تعهدات خود را برآورده کند، اعتماد دیگر شرکای توسعه و سرمایه‌گذاری تضعیف می‌شود.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: scidev.net

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا