8 دلیل ترامپ برای دشمنی با علم

ممکن است برخی از مردم آمریکا و سایر نقاط جهان دشمنی ترامپ با علم و محیط زیست را باور نداشته باشند و امیدوارانه به این مساله اعتقاد دارند که حضور ترامپ فاجعه نبوده و خوشبینانه تر به موضوع نگاه می کنند اما اقدامات وی در حوزه علم و دانش و انتخاب افرادی که به هیچ عنوان مناسب برای این جایگاه نبودند و  فعالیت شرکت ها و سیاستمداران حامی وی و سیاست های کلان اتخاذ شده توسط تیم ترامپ نشان می دهد که این امیدواری بیهوده است و اینک با پایان سال 2017 میلادی به بررسی برخی از فجایع و تصمیمات مصیبت بار ترامپ در این حوزه می پردازیم .

اقدامات ترامپ در حوزه علم و دانش و انتخاب افرادی که به هیچ عنوان مناسب برای این جایگاه نبودند و فعالیت های شرکت ها و سیاستمداران حامی وی و سیاست های کلان اتخاذ شده توسط تیم ترامپ نشان می دهد که وی در مسیر دشمنی با دانش حرکت می کند.

1 – دستور ترامپ به آژانس حمایت از محیط زیست مبنی بر عدم نیاز کمپانی های زغال سنگ به پایبندی براي پاك كردن خسارات ناشی از فعالیت های خود به محيط زيست

ترامپ در دوران فعالیت خود با بهانه حمایت از صنایع امریکایی و بازار کار، چشمان خود را بر محیط زیست به طور کامل بسته و یکی از بدترین اقدامات وی لغو قوانین محدود کننده کارخانه ها و صنایع زغال سنگ بود. در دوران اوباما قوانینی تصویب شده بود که شرکت های تولید کننده آلاینده های زیست محیطی ملزم به پاک کردن محیط زیست و برطرف کردن آسیب های وارد شده بر اثر فعالیت های خود شده بودند ولی ترامپ با لغو این قانون، ضربه ای جبران ناپذیر به محیط زیست وارد کرد.

2 –  انتخاب بدترین گزینه ها برای تصدی مناصب علمی

ترامپ با انتخاب یک زن تاجر به نام بتسی دی ووس (Betsy DeVos) در منصب وزارت آموزش و پرورش، به معنی واقعی در این حوزه فاجعه آفرید. وی فاقد تجربه در حوزه آموزش و پرورش و فرهنگ و علم بوده و فهرست اقدامات وحشتناکی که این بازرگان بی تجربه در حوزه اموزش و پرورش ایالات متحده آمریکا انجام داد بسیار زیاد بوده و خود باید در مطلبی جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

3 –  لغو قوانین حمایت از مناطق ملی قطب شمال

به اعتقاد کارشناسان، ترامپ با امضای لایحه موافقت با انجام حفاری های استخراج نفت و گاز در قطب شمال تیر خلاص را به محیط زیست این منطقه شلیک کرد. حفاری در قطب شمال نه تنها زمین هایی را که برای حیوانات و ساکنان این منطقه  حیاتی هستند نابود می کنند،  بلکه همچنین به گرم شدن کره زمین کمک کرده و تاثیرات مخرب آن در سطح جهانی مشاهده خواهد شد.

4-  انتخاب بدترین گزینه برای وزارت کشور

انتخاب راین زینکی (Ryan Zinke) به عنوان وزیر کشور ایالات متحده آمریکا از آن تصمیم ها بود که فقط ترامپ می توانست اتخاذ کند. وی بیشتر علاقه مند به توسعه صنعت بدون هیچ واهمه ای از تخریب محیط و منابع طبیعی است. وی در دوران تصدی خود بر منصب وزارت کشور، بودجه بسیاری از مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی را کاهش داده و یا به کلی قطع کرده است.

5- نابودی میراث فرهنگی

ترامپ در طول یکسال ریاست جمهوری خود بسیاری از آثار باستانی و میراث معنوی ایالات متحده امریکا را از بین برده و خود از این موضوع با افتخار یاد می کند. این فجایع با توصیه وزیر کشور و تائید ترامپ صورت گرفته و از مهمترین آن ها می توان به آسیب های وارد شده به  carving Bears Ears  و  Grand Staircase-Escalante National Monumentsاشاره کرد. وی همچنین مراتع و زمین های متعلق به بومیان آمریکا را در اختیار صنایع قرار داده و زمینه نابودی آن ها را فراهم کرده است.

6 –  نابودی آثار طبیعی آمریکا

اقدامات مخرب ترامپ منحصر به میراث فرهنگی نبوده و بسیاری از مناطق و آثار طبیعی در طول قدرت سیاسی وی با خطر تخریب رو به رو شده اند.  قانون ایجاد و حفظ بنای ملی   و   قانون پارک ها که توسط دولت ترامپ تصویب شده اند به باور بسیاری از فعالان محیط زیست زمینه ساز بسیاری از آثار طبیعی کشور از جمله گراند کانیون  خواهد شد.

7-  نابودی پارک های ملی آمریکا

ترامپ در طول یکسال گذشته به دشمنی علنی با پارک های ملی پرداخته و با کاهش بودجه ان ها زمینه ساز تخریب و عدم حفاظت از این مناطق شده است. از سوی دیگر وی با رد موضوع گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی ، قوانین مربوط به این حوزه را لغو کرد.

8- منع دانشمندان مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا از حضور در کنفرانس های علمی

شاید باور این موضوع دشوار باشد اما قوانین جدید وزارت کشور ترامپ با کاهش 60 درصدی بودجه حضور دانشمندان و پژوهشگران مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا (USGS) عملا ان ها را از حضور در کنفرانس های علمی منع کرده است. یکی از مهمترین این جلسات، نشست های انجمن زمین شناسی ایالات متحده آمریکا است که این جلسات برای دانشمندان علوم زمین فوق العاده مهم هستند. بنا بر سیاست های اتخاذ شده از سوی ترامپ، تنها حوزه های زمین شناسی مرتبط با مواد معدنی، گاز و ذخایر نفتی مهم بوده و باید برای آن ها هزینه اختصاص داده شود.

برای مشاهده سایر فعالیت های ضد علمی ترامپ، اینجا، اینجا و اینجا را کلیک کنید.

منبع: scientificamerican