داستان‌های خرافی درباره حیوانات

در طول تاریخ داستان‌هایی در مورد حیوانات و جانوران مختلف به وجود آمده است که برخی از آن‌ها حقیقت داشته و برخی دروغ هستند. در حقیقت شایعات مختلفی بین مردم درباره دنیای حیوانات وجود دارد که بسیاری از آن ها واقعیت ندارند.

بی‌حرکت ایستادن رو به روی جانوران شکاری نمی‌تواند خطر را از ما دور کند چراکه جانوران شکاری علاوه بر دید قوی از حس بویایی و شنوایی قوی برخوردار هستند که با کمک آن‌ها می‌توانند شکار خود را به سهولت تشخیص دهند.

آیا این حقیقت دارد که عنکبوت‌های بابا لنگ‌دراز (daddy long-legs) سمی‌ترین موجودات در سیاره زمین هستند بااینکه این حشرات نیشی ندارند که بتوانند دیگران را نیش بزنند. یا اینکه آیا حقیقت دارد که شما می‌توانید مدفوع پنگوئن ها را از فضا مشاهده کنید؟ پاسخ این سؤالات در کتاب The Definitive Field Guide to Animal Flatulence نوشته دنی رابایوتی (Dani Rabaiotti) و نیک کاروسو (Nick Caruso) ارائه شده است.

در این کتاب با حقایق سرگرم‌کننده و باورهای نادرستی در مورد حیوانات روبه‌رو می‌شویم که در اینجا به چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

آیا این حقیقت دارد که اگر شما بی‌حرکت ایستاده باشید تیرانوسوروس نمی‌تواند شما را ببیند ؟ خیر این حقیقت ندارد. احتمالاً در معروف‌ترین فیلم دایناسورها یعنی پارک ژوراسیک، قهرمان فیلم زمانی که در کنار تیرانوسوروس قرار می‌گیرد برای اینکه دیده نشود فکر می‌کند که بهتر است حرکت نکند. درحالی‌که به نظر می‌رسد تیرانوسوروس دید بسیار خوبی داشته و بهتر از جانوران شکاری امروزی همانند عقاب‌ها و شاهین‌ها که جزء گونه‌هایی محسوب می‌شوند که از دید بسیار خوبی برخوردار هستند، محیط اطراف خود را می دیده است. علاوه بر این تیرانوسوروس ها دارای حس بویایی قوی بودند بنابراین بی‌حرکت کنار آن‌ها قرار گرفتن ایده اصلاً خوبی نبوده چراکه برفرض اگر حس بینایی آن‌ها ضعیف بوده اما با حس بویایی قویی که داشتند حتماً شکار را در نزدیک خود حس می‌کردند.

در حقیقت، برخلاف آنچه ما اغلب در فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم، بی‌حرکت ایستادن رو به روی جانوران شکاری نمی‌تواند خطر را از ما دور کند چراکه جانوران شکاری علاوه بر دید قوی از حس بویایی و شنوایی قوی برخوردار هستند که با کمک آن‌ها می‌توانند شکار خود را به سهولت تشخیص دهند.

آیا این حقیقت دارد که ماسه‌های سفید دریا از مدفوع ماهی‌ها ایجاد می‌شود؟ بله این حقیقت دارد. درحالی‌که بیشتر ماسه‌ها بدون مدفوع هستند اما بخش‌هایی هستند که ماسه‌هایشان از مدفوع خرچنگ‌ها، کرم‌ها و دیگر موجودات دریایی ایجاد می‌شوند. معروف‌ترین ساحل سفید جهان در مالدیو قرار دارد که از مدفوع نوعی ماهی غول‌پیکر انباشته‌شده است. به‌طورکلی می‌توان گفت بخشی از ماسه‌های سفید را مدفوع ماهی‌ها، به‌ویژه نوعی ماهی خاص به نام طوطی ماهی کله بوفالویی (bumphead parrotfish) بانام علمی Bolbometopon muricatum تشکیل می‌دهند.

این ماهی بزرگ تقریباً از مرجان‌ها تغذیه می‌کند. مرجان حاوی یک نوع جلبک است که غذای بسیاری از گونه‌های طوطی ماهی محسوب می‌شود. طوطی ماهی کله بوفالویی با نوک‌تیز منقار مانندشان تکه‌های سخت مرجان را جدا کرده و می‌خورند و مدفوعشان به‌صورت ماسه‌های سفید در سواحل مالدیو خودنمایی می‌کنند. قابل‌توجه است که هر یک از طوطی ماهی‌های کله بوفالویی قادرند سالانه 90 کیلوگرم ماسه سفید تولید کنند. درنتیجه می‌توان گفت 85 درصد از ماسه‌های این منطقه حاوی مدفوع این‌گونه ماهی است.

آیا این حقیقت دارد که شتر در کوهان خود آب ذخیره می‌کند؟ نه این مسئله حقیقت ندارد. در حال حاضر دو گونه شتر در سطح جهان وجود دارد که یکی شامل شتر بومی خاورمیانه، شتر بومی شاخ آفریقا و همچنین گونه‌های مهاجم استرالیا می‌شوند که دارای یک کوهان هستند و دیگری شتر آسیای مرکزی است که دو کوهان دارد. یک افسانه رایج در مورد شترها این است که آن‌ها در کوهان خود آب ذخیره می‌کنند. بااینکه شترها می‌توانند بدون آب آشامیدنی بیش از ۱۰ روز زنده بمانند اما این افسانه کذب است چراکه کوهان شتر حاوی چربی زیادی است. درواقع این چربی زیاد ذخیره‌شده، انرژی شتر را در طول زندگی در بیابان که غذا کم است مهیا می‌سازد. شترها می‌توانند کوهان‌هایی به وزن ۳۶ کیلوگرم را نیز داشته باشند.

حالا با این شرایط چگونه یک شتر بدون آب مدت طولانی زنده می‌ماند؟ جالب است بدانید که شترها در زمان نوشیدن آب در هر سه دقیقه ۲۰۰ لیتر آب می‌نوشند که می‌توانند آن‌ها را برای مدتی طولانی سیراب نگه دارد. علاوه بر آن، این حیوانات با داشتن پوشش خاص بدن که به‌صورت نوعی عایق عمل می‌کند، سوراخ‌های ویژه برای جلوگیری از دفع آب در هنگام نفس کشیدن و کلیه‌های قوی و کارآمد برای جذب دوباره آبی که به ادرار تبدیل‌شده دارد که به وی امکان می دهد مدتی طولانی را بدون آب سر کنند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا