میکروسکوپ‌های طیف‌سنجی بومی شد

 یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فناوری موفق به طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه نانو شده است. ساخت نخستین دستگاه اسپکتروفتومتر که قادر است طیف نوری را در ناحیه فرابنفش به‌ صورت همزمان اندازه‌گیری کند، یکی از دستاوردهای این شرکت است. این دستگاه می‌تواند با آشکارساز آرایه‌ای ناحیه مرئی ـ فرابنفش طیف الکترومغناطیس را در کمتر از ثانیه به ‌صورت همزمان طیف‌گیری کند.

 

اسپکتروفوتومتر آشکارساز برای آنالیز مواد مختلفی همچون نفتی، نانومواد، دارویی، مواد بیولوژیکی و معدنی و در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی و  فلزی، محیط‌زیست همچنین  آب و فاضلاب و دارویی کاربرد دارد.

این دستگاه یک منبع تابش نور دارد که نمونه ماده در مقابل آن قرار می‌گیرد. هرکدام از این مواد بر اساس ترکیبات شیمیایی خود تعدادی از طول‌موج‌ها را جذب کرده و تعدادی را از خود عبور می‌دهند که پرتوهای رد شده از ماده وارد بخش جداسازی طول ‌موج‌های نور می‌شوند.

این دستگاه طیف نوری، محدوده ۲۰۰ تا ۸۰۰ نانومتر را در کمتر از ثانیه و به ‌طور همزمان ثبت می‌کند.

مدل جدید و پیشرفته دستگاه اسپکتروفتومتر یا آشکارساز آرایه‌ای (فرابنفش-مرئی) دارای نشان CE به عنوان مجوز فروش در اروپا است. این محصول همچنین تاییدیه نانو مقیاس را کسب کرده است.

بومی‌سازی و تجاری‌سازی ساخت دستگاه میکروسکوپ "رامان" که نوعی میکروسکوپ در زمینه ساخت طیف‌سنج‌های پهن‌باند است از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

یکی از زیرمجموعه‌های اصلی این نوع میکروسکوپ، میکروسکوپ اسپکترومتر است که این دستگاه هم توسط این شرکت طراحی و ساخته شد.این دستگاه اطلاعاتی در مورد ارتعاشات مولکولی ارائه می‌کند که برای شناسایی نمونه در حوزه‌های پزشکی، دارویی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.این محصول نیز دارای نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو است.نانواسپکتروفتومتر یا اسپکتروفتومتر مینیاتوری نیز دیگر دستگاه‌های تولید شده از سوی این شرکت است که برای اندازه‌گیری ترکیبات مختلف شیمیایی، نانو، دارویی، نفتی و زیستی در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و صنایع مختلف و مراکز آموزشی کاربرد دارد.

بازار محصولات تولید شده از سوی این شرکت شامل دانشگاه‌ها، پژوهش‌سراها و پژوهشگاه‌ها است؛ اما بازار صنایعی چون نفت، نیرو و کشاورزی نیز می‌تواند فرصتی برای فروش این محصولات دانش‌بنیان باشد اما تاکنون نفوذ این فناوری در این صنایع فراهم نشده است. بر این اساس این شرکت تاکنون با ۴۹ مرکز بزرگ دانشگاهی و آزمایشگاهی همکاری داشته است.

به گفته فعالان این عرضه، در حال حاضر ۸۰ درصد از بازار ایران در این صنایع در اختیار شرکت‌های خارجی است.در حال حاضر متوسط صادرات سالانه این شرکت از بین حدود ۲۰۰ دستگاه تولیدی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد است. فرصت‌های زیادی در بازارهای بین‌المللی مانند کشورهای همسایه، عراق، سوریه، آذربایجان، تاجیکستان، کره‌جنوبی و همین‌طور اروپا و کره جنوبی برای این محصولات وجود دارد و بهره‌مندی از این فرصت نیازمند حمایت مقتدرانه دولت از صادرات و تأمین یارانه ۲۰ درصدی برای صادرکنندگان است.

محصولات این شرکت با حضور در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ‌ایران با استقبال مواجه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا