دانشگاه ها باید به نیازهای آنی صنایع توجه کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر مسعود برومند در دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برگزاری نمایشگاه‌های پژوهش‌وفناوری را زمینه‌ای برای گفت و شنود میان بخش‌های خصوصی و دستگاه‌ها دانست و افزود: بحث ارتباط دانشگاه با صنعت از قدیمی‌ترین و چالش‌ترین بحثهای مطرح در حوزه فناوری است و با برگزاری این نشست در صدد بررسی چالش‌های این حوزه هستیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های صنعتی در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: از این رو هر ساله نمونه‌های موفق این همکاری‌ها معرفی می‌شود تا نشان دهیم که مدل‌های موفقی در زمینه ارتباط با صنعت داریم.

برومند با بیان اینکه علیرغم این اقدامات ما، همچنان موارد چالشی در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه وجود دارد، یادآور شد: رویکرد غیرتخصصی نسبت به ارتباط میان صنعت و دانشگاه از جمله این چالش‌ها به شمار می‌رود.

معاون پژوهش‌وفناوری وزیر علوم نیازهای آتی بخش‌های صنعتی را از دیگر چالش‌های مطرح دراین زمینه عنوان کرد و گفت: در حالی که دانشگاه‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به نیازهای مدت‌دار صنایع توجه می‌کنند، صنایع دارای نیازهای آنی هستند.

وی اضافه کرد: چنین رویکردی موجب می‌شود بخش صنعت تصور کند دانشگاه‌ها قادر به برآوردن انتظارات بخش‌های صنعتی نیستند.

وی با بیان اینکه رفع این چالش نیازمند تعریف مکانیزم‌هایی است که درآن چندین فاکتور هدف گذاری شود، اظهار کرد: حضور بیشتر دانشگاه‌ها در میان جامعه و صنعت از جمله فاکتورهایی است که در این مکانیزم‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

برومند همچنین با تاکید بر اینکه از سوی دیگر بخش‌های صنعتی باید نگاه آینده‌نگری داشته باشند، گفت: تحقق این امر نیازمند شکسته شدن برنامه‌های سازمان‌ها و بخش‌های دولتی به پروژه‌های تخصصی‌تر است.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تمرکز بیشتر کشور در زمینه فیلم‌سازی، گفت: علاوه بر آن باید با استانداردهای اجرای پروژه‌های صنعتی بزرگ آشنا باشیم و انتظار داریم بخش‌های صنعتی نیز گام‌هایی برای تصمیم‌گیری‌های آتی و اجرای پروژه‌های مدت دار بردارند.

معاون پژوهش‌وفناوری وزیر علوم تاکید کرد: وزارت علوم این آمادگی را دارد که راهکارهای ارتباط میان صنعت ودانشگاه را دریافت کند و ما نیز مکانیزم‌های اجرایی برای تدوین برنامه‌های راهبردی تعریف کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا