استفاده از ویروس تبخال جهت مداوای سرطان پوست

پژوهش های جدیدی که در رابطه با ایمن درمانی ویروسی (viral immunotherapy) انجام شده است نشان می دهد این روش درمانی برای بیماران سرطانی مفید خواهد بود . محققان اعلام کردند که نسخه ژنتیکی عامل ایجاد کننده تبخال که ویروس هرپس (herpes virus) نام دارد ، قادر است سلول های سرطان پوست را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را علیه تومورها تحریک سازد .

محققان برای دستیابی به این تحقیقات ، به صورت تصادفی ، 436 نفر از افرادی که به بیماری سرطان پوست ملانوما که یک بیماری پوستی بدخیم و غیر قابل عمل جراحی بوده را برای مطالعه و بررسی در این زمینه ، انتخاب کردند . در این پژوهش افراد فوق در دو گروه قرار گرفته و یکی با داروی Talimogene Laherparepvec که T-VEC نیز نامیده شده و به سلول های سرطانی حمله کرده و باعث از بین رفتن آنها می شود  ، تحت درمان قرار گرفته و دیگری با روش درمانی کنترل شده مورد درمان قرار گرفته اند .

بررسی ها و نتایج درمانی این افراد نشان می دهد ، بدن گروهی که با داروی T-VEC مورد درمان قرار گرفته اند واکنش مثبتی به این گونه داروها نشان داده اند و به طور کلی نسبت به افرادی که برای درمانشان از روش درمانی کنترلی استفاده شده ، عمر بیشتری داشته اند .

پروفسور کوین هارینگتون (Kevin Harrington) استاد زیست درمانی سرطان (Biological Cancer Therapies) موسسه تحقیقات سرطان در لندن در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : ” در استفاده روش درمانی ویروسی همانند درمان با داروی T-VEC ، سیستم ایمنی بدن علیه سلول های سرطانی به طور افزایشی مورد تحریک قرار می گیرد . در واقع این گونه داروها به صورت دو جانبه تومورها را مورد حمله قرار داده و به طور مستقیم سلول های سرطانی را از بین می برند و سیستم ایمنی بدن را در برابر آن ها آماده و تحریک می کنند .

پروفسور هارینگتون در ادامه توضیح می دهد : ” این روش درمانی ویروسی می تواند به طور خاص سلول های سرطانی را مورد هدف قرار دهد و نسبت به شیمی درمانی و روش های درمانی سنتی و یا حتی نسبت به دیگر روش های ایمن درمانی  (immunotherapies) از عوارض جانبی کمتری برخوردار است . “

قابل ذکر است که ویروس هرپس یا همان ویروس تب خال به صورت تعدیل شده در داروی T-VEC مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین نمی تواند در سلول های سالم تکثیر و تکرار شود در حالی که در سلول های سرطانی تکرار شده و از تکرار و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند . تغییرات ژنتیکی و ویروس اصلاح شده باعث می شود ، این ویروس نوعی خاص از سلول ها  را تولید کرده تا سیستم ایمنی بدن تحریک شده و نسبت به حمله و ازبین بردن تومور و سلول های سرطانی اقدام کند .

بر اساس اظهارات محققان ، در بررسی ها و آزمایش های انجام شده بیشترین نتیجه زمانی گرفته شده که سلول های سرطانی پیشرفت کمتری را در بدن داشته اند .

لازم به ذکر است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله انکولوژی بالینی (Clinical Oncology) منتشر شده و قابل دسترس است .

ترجمه: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا