ربات خوردنی ابداع شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این ربات خوردنی که به شکل یک کپسول است، توانایی دارورسانی و حس کردن محیط اطراف از جمله شناسایی عفونت ها یا واکنش های آلرژیک را دارد.

این ربات با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساخته می شود و شکل ظاهری آن شبیه به کپسول های خوراکی مورد استفاده در داروها است. پس از ورود کپسول به معده، بازوهای حسگر آن بیرون می آیند. یکی از این بازوها در برگیرنده محفظه هایی برای حمل دارو و آزادسازی آن در طول چند روز است. این ربات قادر است چندین هفته را در اسید معده سپری کند و داروها را با دقت بسیار زیادی آزاد کند.
حسگرهای این ربات قابلیت نظارت بر عملکرد اندام های مختلف از ضربان قلب گرفته تا سطح تنفس و دمای بدن را دارند. این ابزار قادر است به صورت بی سیم و با استفاده از فناوری بلوتوث با یک گوشی هوشمند ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را برای آن مخابره کند. توان مورد نیاز این ربات توسط یک باتری کوچک تامین می شود، اما در آینده توان موردنیاز این ابزار از خارج یا از طریق بهره گیری از اسید معده تامین خواهد شد.
در حال حاضر این ربات در بدن خوک ها مورد آزمایش قرار گرفته است و انتظار می رود ظرف دو سال آینده نزدیک عملکرد آن در بدن انسان نیز آزمایش شود.
گزارش کامل این تحقیات در نشریه Advanced Materials Technologies منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا