ایجاد بستر آنلاین برای شبکه ­سازی علم و فناوری در جهان اسلام

 پس از سه روز جلسه و گفتگو میان 80 دانشمند در حوزه سلامت، انرژی و آب، چهارمین دوره نشست علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی به کار خود پایان داد.رسول دیناروند، دبیر اجرایی چهارمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی در اختتامیه این نشست گفت: طبق مباحث گسترده پیرامون وضعیت تحقیقات و توسعه در مراکز علمی و تحقیقاتی، نظرات و پیشنهادات ذیل در راستای همکاری­های علمی و فناوری میان کشورهای اسلامی و فراتر از آن عنوان شدند.

  1. ایجاد بستر آنلاین به عنوان جایگاهی مناسب به منظور شبکه­سازی در همکاری­های علم و فناوری، به اشتراک­گذاری و انتشار اطلاعات؛
  2. شکل­گیری وقف با هدف سرمایه­گذاری برای فعالیت­هایی فراتر از قابلیت­های امروزی، مانند حمایت از پژوهشگران نخبه، محققان پرکار و اقدامات جدید پیش­بینی شده است که این مورد در اولویت قرار بگیرد؛
  3. به اشتراک­گذاری تحقیقات و زیرساخت­های مربوط به تحقیقات و توسعه؛
  4. پشتیبانی از برنامه­های مربوط به بورس تحصیلی با حمایت مالی موسسات و بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)؛
  5. افزایش آگاهی و دانش عمومی در کشورهای اسلامی؛
  6. تشکیل هیئت مشاوره بین­المللی برای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)؛
  7. ارتقای سطح توازن جنسیتی و ارائه تحقیقات دانشمندان جوان در جلسات و پروژه­های تحقیقاتی؛
  8. حمایت از برنامه­های سرپرستی توسط دانشمندان برجسته برای دانشجویان جوان؛
  9. تسهیل در بکارگیری علم و فناوری در خدمت به جامعه.

در جلسه اختتامیه چهارمین نشست استپ، همچنین به پژوهشگران جوان برای دستاوردهای برجسته­شان جوایزی اهدا شد.

برندگان جوایز چهارمین نشست استپ، جوخا عبدالله الکلبانی، برای ارائه پروژه در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات، آمال بتی­العبری، در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات و خدیجه سعید­الرشیدی، در حوزه فیزیک بودند.

شرکت­کنندگان چهارمین نشست استپ از بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) و دانشگاه سلطان قابوس برای برگزاری این رویداد و ایجاد فرصتی برای گردهمایی دانشمندان جهان اسلام در راستای آینده علمی بهتر در کشورهای اسلامی قدردانی کردند.

لازم بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در سال 2015 نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی را به عنوان یکی از برنامه­های خود به منظور افزایش همکاری­ میان دانشمندان پایه­گذاری کرد. این رویداد به طور سالانه برگزار می­شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا