برج کج پیزا صاف می‌شود

ساخت برج پیزا (Tower of Pisa) در سال 1173 آغاز شد، اما پس از چند سال از شروع ساخت، برج به یک سمت تمایل پیدا کرد. سازندگان تلاش کردند با اضافه کردن تعدادی سنگ در یک سمت، آن را صاف کنند، اما شکل کج برج اصلاح نشد.

دلیل کج شدن برج پیزا مشخص نیست. همین ویژگی مرموز باعث شده است که طی 100 سال گذشته، دانشمندان و پژوهشگران زیادی از سراسر جهان، این برج را مورد مطالعه قرار دهند. یکی از اسرار پیزا، وجود بقایایی یک سقف گنبدی‌شکل درون برج است که علت ساخت آن هنوز مشخص نشده است.

به دلیل نگرانی از خطر ایمنی برای بازدیدکنندگان، برج پیزا از ژانویه 1990 به مدت 11 سال تعطیل شد. از 25 سال قبل، کمیته بین‌المللی نجات برج کج پیزا به سرپرستی دانشگاه پیزا، وضعیت کج شدن برج پیزا را مورد مطالعه و محاسبه دقیق قرار دادند.

برای بررسی روند صاف شدن برج، هر یک ساعت یکبار اندازه‌گیری‌هایی به صورت خودکار توسط مجموعه‌ای از آونگ‌ها  انجام می‌شود. گاهی اوقات نیز این اندازه‌گیری به صورت دستی با استفاده از سنجش اپتیکی سطح صورت می‌گیرد.

سه آونگ روی برج وجود دارد که یکی از آنها مربوط به سال 1935 و از زمان آغاز اندازه‌گیری سیستماتیک کجی برج است؛ هرچند که اندازه‌گیری سالانه وضعیت برج پیزا از سال 1911 آغاز شد.

به گفته نانزیانت سکوگلیا (Nunziante Squeglia) از دانشگاه پیزا، تمایل به تغییر شکل و کج شدن برج پیزا بیشتر در تابستان دیده می‌شود. با گرم شدن هوا، تمایل برج به سمت جنوب بیشتر می‌شود.

از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این کمیته برای صاف کردن برج، حفاری بسیار دقیق در خاک اطراف برج بود. همچنین لوله‌هایی در اطراف قسمتی که بیشترین تمایل برج به آن سمت است، درون زمین نصب شدند.

با این تلاش‌ها تا سال 2001، میزان صاف شدن برج به حدود 41 سانتی‌متر رسید و از آن زمان نیز پیزا 4 سانتی‌متر دیگر صاف شده است.  

با وجود تمام این تلاش‌ها، بسیاری از کارشناسان معتقدند که برج پیزا هرگز به طور کامل صاف نخواهد شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا