راهیابی نخستین زن ایرانی به کنگره آمریکا

براساس نتایجی که تاکنون اعلام شده است، دمکرات ها اختیار مجلس نمایندگان را به دست گرفته و جمهوری خواهان کنترل خود را بر سنا حفظ کرده اند. البته انتخابات میان دوره ای امسال با حاشیه های جالبی همراه بود. به طوری که راهیابی دو زن مسلمان، یک زن ایرانی – آمریکایی، دو زن کم سن و سال و یک زن بومی به سیستم قانونگذاری آمریکا در این دوره از انتخابات میان دوره ای این کشور شگفتی آفرید.

راهیابی یک زن ایرانی – آمریکایی به مجلس ایالتی فلوریدا

برای نخستین بار در تاریخ انتخابات آمریکا یک زن ایرانی-آمریکایی به سیستم قانونگذاری این کشور راه یافت. آنا اسکیمانی 28 ساله متولد ایالت فلوریدای آمریکا که رگ و ریشه ایرانی دارد، توانست با شکست رقبای خود به مجلس نمایندگان این ایالت راه یابد؛ فلوریدا یکی از ایالت‌های محافظه‌کار آمریکا به حساب می‌آید که در این انتخابات هم فرماندار و سناتور محافظه‌کار را به دموکرات ها ترجیح داد.

انجمن ملی ایرانیان آمریکا موسوم به «نایاک» امروز(چهارشنبه) در توییتی انتخاب اسکیمانی را به عنوان نخستین ایرانی-آمریکایی راه یافته به سیستم قانونگذاری آمریکا تبریک گفت و آن را «مایه فخر و مباهات» دانست.

اسکیمانی با افتخار از ایرانی – آمریکایی بودن خود می‌گوید. ایرانی – آمریکایی‌ها وقتی که برای انتخابات نامزد می‌شوند، کمتر بخش ایرانی هویت خود را هویدا می‌کنند.

او گفته است: "به نظرم خیلی مهم است که نامزدها نشان دهند اصیل و صادقند." او می‌گوید که اصلا به این نتیجه نرسیده که باید بخشی از هویتش را پنهان کند: "ایرانی – آمریکایی بودن بخش بزرگی از هویت من است." "مادرم همیشه دقت می کرد که ما هویت خودمان را بشناسیم و نوروز را هم جشن بگیریم. من همیشه به هویت ایرانی‌ام مفتخر بودم و همیشه این بخش از هویتم را به دوستان آمریکایی‌ام نشان می‌دادم."

اسکیمانی وقتی که سیزده ساله بوده، مادرش را به خاطر ابتلا به سرطان از دست داده است.

اسکیمانی می‌گوید: «وقتی من می‌توانم با افتخار بگویم که ایرانی – آمریکایی هستم و نخستین ایرانی آمریکایی هستم که در فلوریدا به یک مقام انتخابی رسیده‌ام، باید این کار را بکنم تا به بقیه هم کمک کنم که بقیه اعضای جامعه ایرانی هم چنین کنند و به ایرانی بودن خود مفتخر باشند.»

اسکیمانی در دوره کارشناسی، علوم سیاسی و مطالعات زنان و در دوره کارشناسی ارشد، مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیریت دولتی خوانده است. او هم اکنون دانشجوی دوره دکتری است و در یکی از دانشگاه‌های فلوریدا تدریس می‌کند.

یکی از مهم‌ترین وظایف نمایندگان مجلس ایالتی، تصویب بودجه ایالت است که در مورد فلوریدا بودجه‌ای ۸۹ میلیارد دلاری است. بخش عمده این بودجه برای آموزش، بهداشت، نیروهای امدادی و مسائل محیط زیستی خرج می‌شود: «یکی از نکات مهم برای ما این است که برای آموزش و پرورش، بهداشت و محیط زیست خرج کنیم.»

او می‌گوید که می‌خواهد تمام توان خود را بگذارد تا در دوره دوساله نمایندگی‌اش بتواند به مردم ایالت فلوریدا کمک کند: «بعد از آن فکر می‌کنم که می‌خواهم چه کنم و آیا می‌خواهم به سیاست در سطح ملی رو بیاورم یا نه.»

راهیابی دو زن مسلمان

از دیگر حواشی انتخابات کنگره که توجه رسانه های خبری را به خود جلب کرد، می توان به راهیابی دو زن مسلمان به مجلس آمریکا اشاره کرد. رشیده طلیب 42ساله از اهالی دیترویت و دختر یک مهاجر فلسطینی است. وی به نمایندگی از حوزه سیزدهم میشیگان وارد انتخابات شد و نامزد اصلی دمکرات‌ها در این حوزه بود.

الهان عمر نیز که یک تبعه سومالیایی- آمریکایی است، به عنوان دیگر نامزد دمکرات ها از حوزه پنجم مینه سوتا موفق به راهیابی به مجلس نمایندگان آمریکا شد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، انتخابات میان دوره ای امسال شاهد حضور بی سابقه نامزدهای مسلمان بود. تعداد این نامزدها از 12 نفر در انتخابات دور قبل به 100 نفر افزایش یافته بود.چیزی که از تلاش های این طیف برای مقابله با سیاست ها و لفاظی های اسلام هراسانه و نژادپرستانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حکایت دارد.

راهیابی یک زن بومی به مجلس نمایندگان

«شاریس دیویدز» به عنوان نخستین زن بومی آمریکا در این دوره به کنگره راه یافت. این اتفاق نیز به عنوان یکی دیگر از شگفتی های انتخاباتی نام برده می شود.

دیویدز به عنوان نماینده ایالت کانزاس آمریکا در مجلس نمایندگان انتخاب شده؛ ایالتی که به گرایشات جمهوریخواهانه شناخته می شود.

بومیان آمریکا که مالک اصلی این سرزمین هستند، در طول سال هایی که سرزمین شان توسط سفید پوستان اشغال شده ، تاکنون هیچ زنی را به عنوان نماینده در مجلس نمایندگان نداشته اند.

راهیابی دو زن جوان

سن پایین این نمایندگان منتخب نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. شبکه خبری «سی ان ان» در برنامه انتخاباتی خود ضمن اشاره به حضور چشمگیر زنان در انتخابات، از پیروزی «الکساندر اکازیو کورتس» در ایالت نیویورک و «ابی فینکنوئر» در ایالت آیووا نخستین زنان 29ساله به عنوان شگفتی یاد کرده است.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا