سایه انقراص بر سر لاک‌پشت‌ها

ماه نوامبر به نام ماه افزایش آگاهی در مورد لاک‌پشت‌ها نامگذاری شده است. همچنین از سال 2000 تاریخ 23 مه (2 خرداد) با هدف جلب توجه عموم مردم، افزایش آگاهی و کمک به حفظ بقای گونه‌های‌ مختلف لاک‌پشت به عنوان روز جهانی لاک‌پشت  (World Turtle Day)نامگذاری شده است.

تحقیقات باستان‌شناسی نشان می دهد، نخستین لاک‌پشت‌ها از حدود 200 میلیون سال پیش روی زمین می‌زیسته‌اند. بیش از 300 گونه مختلف لاک‌‌پشت‌ ‌در سراسر دنیا وجود دارند که حدود 40 درصد آنها در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUNC) به عنوان گونه ‌های در معرض تهدید قرار دارند.

توسعه صنایع غیربومی، تغییرات آب و هوایی، تخریب زیستگاه، شکار غیرقانونی اصلی‌ترین خطرهایی است که زندگی لاک‌پشت‌ها را تهدید می کند.

براساس نتایج مطالعه‌ای که در شماره ویژه مجله استرالیایی Zoology منتشر شد، بسیاری از بچه لاک‌پشت‌های که تازه از تخم خارج شده‌اند، به دلیل کاهش میزان بارندگی و سفت شدن خاک، امکان خروج از لانه را پیدا نکرده و جان خود را از دست می دهند.

به گفته کارشناسان، تغییرات آب و هوایی، کاهش بارندگی و بروز خشکسالی در زیستگاه‌های اصلی لاک‌پشت‌ها، حیات  این موجود را به خطر انداخته و این شرایط رو به وخامت است.

زباله‌های پلاستیکی، بلای جان لاک‌پشت‌های دریایی

سالانه 8 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها شده و حدود 8 میلیارد دلار خسارت به اکوسیستم‌های دریایی وارد می شود. بخشی از زباله‌ها و کیسه‌های پلاستیکی از دریاها و اقیانوس‌ها سر درآورده و باعث مرگ موجودات دریایی می شوند.

گاهی اوقات این کیسه‌ها توسط موجودات دریایی از جمله لاک‌پشت‌ها بلعیده شده یا با پیچیده شده به دور سر و گردن، باعث خفه شدن و مرگ آنها می شوند.

همچنین رها کردن تورهای صیادی در اقیانوس‌ها و دریاها تهدید دیگری برای حیات لاک‌پشت‌ها است؛ گرفتار شدن در بین این تورها باعث مرگ حیوان می شود.

وضعیت لاک‌پشت‌های ایران

ایران زیستگاه 10 گونه لاک‌پشت است که 5 گونه دریایی هستند و در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند؛ 52 منطقه، زیستگاه مناسبی برای لاک‌پشت‌های ایران هستند که 11 زیستگاه در دریای عمان، 26 زیستگاه در خلیج فارس و 15 زیستگاه در جزایر اطراف قرار دارند.

تحقیقات نشان می دهد، 3 گونه لاک‌پشت شامل منقار عقابی، پشت چرمی و زیتونی شدیدا در معرض خطر انقراض و 2 گونه دیگر، سبز و سرپهن، نیز در خطر انقراض قرار دارند.

با توجه به اهمیت حضور لاک‌پشت‌ها برای حفظ کیفیت آب دریاها و اقیانوس‌ها و چرخه مواد مغذی، به اقدامات جدی برای حفاظت از آنها از جمله شناسایی محل اصلی تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، حفاظت از سایت‌های تخمگذاری شده، نشانه‌گذاری لاک‌پشت‌ها، و رهاسازی لاک‌پشت‌های گرفتار در تورهای صیادی نیاز داریم.

منبع: abc.net