الگو می‌خواهد مهارت‌های بومی با پژوهش به صنعت برسد

پیرو فراخوان رهبر معظم انقلاب اسلامی از ارکان نظام و نخبگان دانشگاهی و حوزوی کشور پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نشست هم اندیشی نیم روزه ای با حضور حدود یک صد تن از اندیشمندانی که در طول هفت سال گذشته در تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت نقش داشته اند، صبح امروز (پنجشنبه 26 مهرماه) برگزار شد.

دکتر صادق واعظ زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این نشست گفت: وقتی به مشکلات امروز کشور فکر می‌کنیم ممکن است اقدامات ضروری و فوری که باید انجام شود، فکر کردن به آینده بلندمدت کشور را مشکل جلوه بدهد، اما وقتی به ریشه‌های عمیق و قدیمی این مشکلات توجه می‌کنیم می‌فهمیم که علاوه‌بر اقدامات فوری، کارهای اساسی و طولانی‌مدتی باید انجام شود تا مسائل کشور به طور اساسی حل شود. یک کارکرد الگوی پیشرفت، ایجاد تعادل و هماهنگی بین کارهای فوری و کوتاه‌مدت و زودبازده و کارهای اساسی و بلندمدت است.

واعظ زاده خاطر نشان کرد: با مشاهده بعضی تصمیمات لازم و فوری و مقبولِ همگان در کشور که به درستی اجرا نمی‌شود، باید پاسخ بدهیم که تهیه الگو برای دهه‌های آینده به چه کاری می­آید. اما وقتی آینده‌نگریِ بعضی کشورهای دیگر را مشاهده می‌کنیم که علی‌رغم مشکلاتی بعضاً بزرگ‌تر از مشکلات، ما برای دهه‌های آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، تهیه و اجرای الگوی پیشرفت را ضروری می‌یابیم.

وی افزود: جابه‌جایی قدرت در سطح جهان در بین دو جنگ جهانی پدید آمد و آمریکای شمالی جای اروپا را در سکوی اول قدرت اقتصادی و سیاسی گرفت. خیلی از مطالعات آینده‌پژوهانه جابه‌جایی دیگری را در توزیع قدرت در دنیا پس از صد سال از جابه‌جایی اول پیش‌بینی می‌کنند و نشانه‌های آن را در تحولات امروز جهان می‌بینند. امروز آسیا آبستن تحولات سرنوشت‌ساز جهان است. در ده سال گذشته سریع‌الرشدترین GDP در مناطق دنیا متعلق به اقتصاد نوظهور و درحال‌توسعه قاره ما است. رشد آسیا ناشی از شکوفایی برنامه‌ریزی‌شده ظرفیت‌های وامانده آسیا خواهد بود. ایران چهارراه جغرافیایی و تمدنی آسیا است. به گواهی تاریخ هر تحول فراملی که بر آسیا بگذرد از این چهارراه می‌گذرد. اگر آماده نباشیم، حتی تحولات خوب برای آسیا، ممکن است برای کشور ما خوب نباشد. همان‌طورکه پایان جنگ جهانی دوم برای ایران همراه با مصائب زیادی بود. باید بکوشیم از فرصت‌های تحول و جابه‌جایی جایگاه کشورها در نیم‌قرن آینده که در آسیا متمرکز شده است سود ببریم. حضور و همکاری ایران در تحولات آسیا، ضامن موفقیت ما در تحولات جهانی است زیرا آسیا به‌سوی کسب جایگاه مطلوب خود در دنیا حرکت می‌کند. حضور ضروری و مفید ایران در تحولات آسیا به معنی غفلت از رقابت و تعامل با غیرآسیا نیست. همان‌طورکه کشورهای بزرگ آسیا مثل چین و هند، تعاملات گسترده‌ای با غیرآسیا دارند.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در الگوی پیشرفت بر رسیدن ایران به جایگاه مناسب خود ازطریق فعال کردن موقعیت‌های ارتباطی ایران تأکید شده است و توقف خام‌فروشی منابع طبیعی کشور با ایجاد زنجیره تولید ارزش افزوده از مواد خام کشور خواسته شده است و برای این منظور تسهیل ورود کارآفرینان دانشی به عرصه اقتصاد و توسعه شبکه‌های علم، فناوری و نوآوری و احیای بازارهای تولیدی تخصصی تدبیر شده است.

وی افزود: الگو می‌خواهد که مهارت‌های بومی ایران با پژوهش به فناوری‌های صنعتی تبدیل شود و بازارهای تولید ما با استفاده از فرهنگ و تجارب بومی و دستاوردهای دانشی احیا شود تا همه عوامل تولید در یک محیط جمع شود و تولید به‌صرفه شود و بتواند هست.

واعظ زاده در پایان سخنان خود تاکید کرد: موقعیت ارتباطی ممتاز ایران در طول تاریخ دست‌دردست فرهنگ ایرانی-اسلامی موجب حضور مؤثر ایران در تحولات پیرامونی بوده است. جاذبه این فرهنگ همراه با قابلیت جذب و تعامل زیادی که دارد امروز هم می‌تواند در خدمت پیشرفت ایران قرار گیرد.

بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، هم اندیشی در پاسخ به سوالات اساسی درباره الگوی پیشرفت، تبادل نظر و هماهنگی در خصوص تشریح و تبیین الگو در مراجع رسمی سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی، مشارکت در جلب همکاری مجامع و شخصیت های علمی در نقد و ارتقای الگوی پیشرفت، اهداف اصلی برگزاری نشست بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا