درمان سرطان پوست در مراحل اولیه

درپوست لایه های مختلفی وجود دارد که هریک از این ارگانها می‌توانند تکثیر شده و ایجاد تومور کنند. اغلب تومورهای پوستی خوش خیم هستند وقابل درمانند. ولی یک سری از تومورهای پوستی وجود دارند که علاوه بر درگیر ساختن پوست به سایر ارگانهای بدن سرایت کرده و مشکل ایجاد می‌کنند. خوشبختانه علائم سرطانهای پوست در سطح پوست مشاهده می‌شوند و به سرعت قابل پیگیری هستند.روشهای مختلفی برای درمان سرطان پوست وجود دارد که اغلب موثر بوده و اگر در مراحل اولیه بیماری صورت گیرند قادر به ریشه کن کردن سرطان هستند.

سیمین ابراهیم زاده، متخصص بیماریهای پوستی در این باره می‌گوید: درمان اولیه سرطان پوست جراحی است. اگر سایز تومور کوچک باشد با برداشتن آن در 99 درصد موارد  درمان صورت می‌گیرد. اگر ضایعه بزرگ باشد ابتدا برای تشخیص نوع آن یک قسمت ازآن برداشته می‌شود تا برای بررسی به پاتولوژی فرستاده شود.ازاین طریق می‌توان به خوش خیم بودن و بد خیمی تومور پی برد وسپس تصمیم گرفت که  روش جراحی به چه صورت باشد. اگر تومور بزرگ باشد با استفاده از یک روش جراحی  لایه لایه برداشته می‌شود و سپس هر لایه به پاتولوژی فرستاده می‌شود و پاتولوژی به جراح می‌گوید که آیا میزان برداشت آن کافی است یا خیر. این مرحله بهترین وساده ترین  روش درمان سرطان پوست است.

وی در ادامه افزود: روش دیگری که معمولا در درمان سرطان های پوستی بکار می‌رود،کرایو تراپی است . در این روش با سرد کردن موضع با نیتروژن مایع که برودت منفی 198 درجه سانتی گراد تولید می‌کند می‌توان بافت را سرد کرده و از بین برد.

رادیوتراپی روش دیگری است که برای درمان سلولهای سرطانی استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از امواج رادیوتراپی و تاباندن این امواج به موضع می‌توان آنها را از بین برد. روش دیگر فوتو دینامیک تراپی است که بر اساس آن  یک سری از داروها را یا به صورت خوراکی و یا بصورت تزریقی به بیمار می‌دهند و این داروها به صورت اختصاصی به طرف سلولهای سرطانی می‌روند  وسپس با تاباندن اشعه ای که اختصاصا به این ناحیه تابانده میشود اقدام به از بین بردن آن می‌کنند.

ابراهیم زاده در پاسخ به این پرسش که از تکنولوژی نانو به چه صورت در درمان سرطانهای پوست استفاده می‌شود گفت:استفاده از نانو تکنولوژی در درمان سرطان روشی است که در حال حاضر در

دست تحقیق است. در این روش ذرات بسیار ریز در حد اتم تولید می‌شود و این ذرات به داخل سلول نفوذ کرده و با تغییراتی که در خود سلول بطور اختصاصی ایجاد میکنند ، در واقع سلولهای سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند بدون آنکه عارضه ای برای سایر سلولها باقی بگذارند.

زمانی که سرطان متاستاز داده و به سایر سلولها می‌رسد معمولا  داروهای شیمیایی   بر روی تمامی سلولهایی که تکثیر زیاد داشته اند اثر می‌کنند از این رو یک سری از ارگانهای بدن هم که علاوه بر سلولهای سرطانی تکثیر سلولی بالایی دارند در معرض این داروها قرار می‌گیرند و در معرض عوارض ناخواسته این داروها قرار می‌گیرند که کمترین آنها عوارض گوارشی ، اسهال، تهوع ،عدم جذب مواد غذایی و ریزش مو ها است. از این رو استفاده از درمان ارزشمند است . زیرا این ذرات فوق العاده کوچک هستند و می‌توانند بطور اختصاصی بر روی سلولهای سرطانی اثر گذاشته و بر این اساس از پخش شدن دارو بر سلولهای دیگر جلوگیری کرده و ازعوارض نامطلوب آن جلوگیری می‌کند و به دلیل دوز کمتر دارو مضرات آن کمتر و تآثیر آن بیشتر است. لیکن این روش در حال حاضر در دست تحقیق است و کاربردی نشده است.

این متخصص پوست در پایان گفت: خوشبختانه سرطانهای پوست اگر در مراحل اولیه شناسایی شوند صد درصد قابل درمان هستند. بطور مثال ملانوم که بدخیم ترین نوع سرطان پوست است اگر زود تشخیص داده شود یعنی قبل از اینکه عمق تومور زیاد شود با برداشتن کامل، می‌توان آن را درمان کرد.اگر تشخیص به موقع نباشد و تومور به لایه های عمقی نفوذ کرده باشد و متاستاز داده باشد درمان مشکل تر می‌شود. سرطانهای پوست نسبت به سایر سرطانها میزان مرگ و میر کمتری دارد زیرا معمولا به موقع تشخیص داده می‌شود و دلیل آن هم در دسترس بودن پوست است.

اگرچه درمان سرطان پوست  اغلب امکان پذیر است لیکن عقلانی ترین کارپیشگیری از ابتلا به سرطان است . به این صورت که عوامل ابتلا به سرطان را بشناسیم و از آنها دوری کنیم. اولین اقدام دوری از آفتاب و پرهیز از آفتاب گرفتن و سولاریوم است.متأسفانه این کار در درازمدت بر اثر قرار گرفتن سلول در مجاورت آفتاب تغییراتی در ژن سلول ایجاد کرده و باعث سرطانی شدن آن می‌شود.  استفاده از پوشش مناسب در برابر آفتاب اقدام مناسبی است که توصیه می‌شود. نکته مهم دیگر اجتناب از مصرف دخانیات است . زیرا اغلب سرطانهای پوست در ناحیه دهان بر اثر مصرف سیگاربوجود می‌آیند . در آخر دقت بر روی خالهای بدن توصیه می‌شود که در صورت تغییر در شکل و سایز بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود.