برگزاری اولین سمینار تخصصی گردشگری فضاپایه

در این سمینار که توسط پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با همکاری سازمان فضایی کشور برگزار شد، شرایط و زیرساخت های موجود برای توسعه گردشگری مبتنی بر علوم فضایی بررسی و ارائه شد.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ضمن با ارزش شمردن صنعت گردشگری برای کشور گفت: امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت درحال توسعه است که پول زیادی را در خود به گردش در آورده است؛ با پیوند این صنعت با صنعت فضایی کشور میتوان جذابیت های زیادی در این حوزه ایجاد کرد که این اقدام میتواند پول در گردش این حوزه را به مقدار چشم گیری افزایش دهد و به کمک اقتصاد کشور بیاید.
ایمانی ادامه داد: حدود  12 سال پیش بود که کلمه فضایی به کلمه گردشگری پیوست و هدف خود را گردشگری از جذابیت های فضایی و نجومی مناطق مختلف عنوان کرد. که از نمونه های آن میتوان به سفرهایی که افراد برای دیدن اجرام آسمانی به کویرها دارند اشاره کرد.
رئیس پارک فناوری های نرم یکی از مشکلات پیش روی گردشگری فضاپایه را کمبود راهنما دانست و ادامه داد: امروزه راهنمایانی که از اطلاعات نجومی کافی برخوردار باشند به شدت کم هستند که این خود عامل کندی سرعت توسعه ی این برنامه است.
وی در پایان اذعان داشت: امیدواریم با کمک سازمان فضایی کشور و دانشگاه علم و فرهنگ گامی موثر در مسیر احیا و توسعه صنعت گردشگری در حوزه فضایی داشته باشیم و در کنار این فعالیت ها آن را به عنوان یک علم به رسمیت بشناسیم و در حوزه های دیگر نیز به گسترش آن بپردازیم.
دکتر مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی کشور به عنوان دیگر سخنران این سمینار، سخنان خود را با این سوال که چگونه میتوانیم به کمک گردشگری به اقتصاد کمک کنیم و باعث پیشرفت آن بشویم آغاز کرد.
وی ادامه داد: ما در پارک فناوری های نرم با توجه به ظرفیت های بالقوه کشور در بخش گردشگری، سعی در شناسایی و تقویت ظرفیت ها و همچنین گسترش زیرساخت های حاضر در این حوزه داریم.

بیشتر بخوانید:

براری گفت: در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری در حوزه علوم فضایی داشتیم و توانستیم به موفقیت های بزرگی در راستای ساخت ماهواره و گسترش صنعت فضایی کشور دست پیدا کنیم و در این حوزه نیز از پتانسیل های داخلی بالایی برخوردار هستیم.
رئیس سازمان فضایی کشور همچنین ادامه داد: در جلساتی که برگزار شد و طبق تصمیماتی که گرفته شد بنا شد در سه زمینه استفاده از ظرفیت های کویری، استفاده از پتانسیل های داخلی که شبیه به سیارات خارجی هستند مانند تپه مریخی دامغان و شبیه سازی منظومه شمسی و اجرام و موقعیت های فضایی، فعالیت های خود را آغاز کنیم.
وی در پایان از همکاری با دانشگاه علم و فرهنگ و پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ابراز خشنودی کرد و این همکاری را زمینه ای برای گسترش گردشگری فضاپایه و کمک به اقتصاد کشور دانست.
در ادامه مراسم، دکتر شبنم یزدانی، دستیار رئیس سازمان فضایی کشور در امور کسب و کار نیز از آمادگی سرمایه های بخش خصوصی برای ورود به حوزه فضایی خبر داد و گفت: ورود بخش خصوصی به حوزه فضایی میتواند زمینه ظهور استارتاپ های فضایی و توسعه بازار این حوزه را به همراه داشته باشد.
در انتهای مراسم نیز مهندس مهدی عباسی، معاون پژوهش و فناوری پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ضمن ابراز خشنودی از این همکاری اذعان کرد: امیدواریم گامی موثر در مسیر گسترش گردشگری فضا پایه برداشته باشیم.

 

گزارش: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا