تلاش برای جلوگیری از انقراض پلنگ آمور و پلنگ ایرانی

روز چهار شنبه ، سرگئی دونسکوی Sergey Donskoi وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه اعلام کرد : " جمعیت پلنگ های آمور که در خطر انقراض قرار دارند ، از تعداد 40 قلاده ، به 60 الی 70 قلاده افزایش داشته است .

بر اساس گزارش خبرگزاری روسیه ، سرگئی دونسکوی در گفتگو با رئیس جمهور روسیه  به وی اطمینان داد که شرایط پلنگ آمور از حالت اضطراری خارج شده و می توان از انقراض این گونه ارزشمند جانوری جلوگیری کرد .

در این گزارش همچنین اعلام شده است که تعداد ببرهای آمور نیز که در سال 2005 میلادی تنها 400 قلاده از آن ها در سراسر جهان باقی مانده بود ، در حال حاضر به 510 قلاده افزایش یافته است .

گفتنی است در بهمن ماه سال گذشته ، اعلام شده بود که  تعداد ببرها و پلنگ های آمور در روسیه نسبت به سال های گذشته که بنا به دلایل متعددی بسیار کم شده بودند ، افزایش مناسبی دارشت  . این موضوع موجب ا بیشتر شدن امیدهای مسئولان حفظ محیط زیست در این کشور شده است . بر این اساس اعلام شد که با توجه به شرایط فعلی ، امکان حفظ و بقای این حیوانات افزایش یافته است .

در همین راستا ولادیمیر میکلوشوسکی Vladimir Miklushevsky فرماندار  منطقه Primorye اعلام کرد :  بر اساس آمارهای جدید ، در حال حاضر 57 نمونه پلنگ در مناطق شرقی روسیه وجود دارند که این آمار نسبت به آخرین سرشماری این حیوانات که دو سال پیش انجام شده و طی آن تعداد 35 پلنگ در طبیعت منطقه شناسائی شده بود ، از رشدی مناسب و امیدوار کننده خبر می دهد .

وی در ادامه سخنانش افزود : البته این رقم هنوز چندان اطمینان بخش نبوده و ما امیدواریم تعداد این پلنگ ها به حداقل یک صد تا یک صد و بیست قلاده افزایش پیدا کند . وی همچنین تصریح کرد که بر اساس آمارهای جدید ، خوشبختانه تعداد ببرهای آمور نیز نسبت به سال های پیش شاهد افزایش است .

گفتنی است توجه مسئولان حفاظت از محیط زیست روسیه تنها به پلنگ آمور معطوف نبوده و اجیا گونه منحصر به فرد پلنگ ایرانی نیز در دستور کار آن ها قرار دارد . بر اساس گزارش های منتشر شده ،  در  آبان ماه سال گذشته ،  سه قلاده پلنگ ایرانی در مرکز پرورش  Sochi در کشور روسیه  متولد شدند . این مرکز پلنگ های فوق  را در ماه می سال 2015 (برابر با اردیبهشت ماه 1384) در حیات وحش آزاد کرد . مسئولان این مرکز توضیح دادند که در حال حاضر این جانوران از مهارت های لازم برای شکار و بقا در طبیعت بر خوردار هستند .

این مرکز پرورشی در سال 2009 با هدف اجرای چندین برنامه مهم در راستای حفاظت از گونه ها و جانوران در خط انقراض و به ویژه پلنگ ، افتتاح شد . یکی از اهداف مهم این مرکز ، گسترش بخشیدن به جمعیت پلنگ های ایرانی و آمور  در حال انقراض اعلام شده  است .  در همین راستا در سال 2009  پنج پلنگ از کشورهای پرتقال و ایران به مرکز پرورش Sochi منتقل شده و تحت مراقبت قرار گرفتند و تلاش شد تا با زاد و ولد و تکثیر آن ها به جمعیت این گونه  از گربه سانان در خطر انقراض کمک شود . امروزه پس از 6 سال فعالیت مستمر و موفقیت آمیز ، این مرکز دارای سیزده پلنگ است که هشت قلاده آن بچه پلنگ هستند .

مجموع فعالیت های فوق ، امیدها را برای نجات این گربه سانان ارزشمند از خطر انقراض ، افزایش داده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا