با آسپرین بیشتر عمر نمی‌کنید!

میلیون‌ها سالمندِ سالم در سراسر جهان با هدف از بین بردن بیماری‌های مختلف، به ویژه کاهش خطر حملات قلبی، روزانه یک قرص آسپیرین مصرف می‌کنند.

در حالی که این قرص رقیق‌کننده خون برای افراد سالمندی که پیش از این دچار حمله قلبی، سکته قلبی یا آنژین قلبی شده بودند، مفید است، پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند که این قرص هیچ تأثیری بر طول عمر افراد سالم بالای 70 سال ندارد.  

در این مطالعه، پزشکان آمریکایی و استرالیایی بیش از 19 هزار فرد سالم بالای 70 سال را مورد بررسی قرار دادند. حدود نیمی از این افراد روزانه یک قرص 100 میلی‌گرمی آسپیرین و نیم دیگر از دارونما استفاده کردند.

مصرف روزانه آسپیرین، خطر حمله یا سکته قلبی را کاهش نداده و درعین حال، هیچ تأثیری بر افزایش سال‌های زندگی سالم – بدون زوال عقل یا معلولیت‌های جسمی – ندارد

زمانی که این افراد 5 سال بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند، مشخص شد که مصرف روزانه آسپیرین، خطر حمله یا سکته قلبی را کاهش نداده بود؛ درعین حال، مصرف این دارو هیچ تأثیری بر افزایش سال‌های زندگی سالم – بدون زوال عقل یا معلولیت‌های جسمی – نداشت.

همچنین، افرادی که از قرص آسپیرین استفاده کرده بودند، بیش از گروه دیگر در معرض خونریزی داخلی قرار گرفتند؛ حدود 3.8 درصد این افراد با مشکلات جدی سلامتی از سکته قلبی تا خونریزی دستگاه گوارش مواجه شدند که این میزان در گروه مصرف‌کننده دارونما 2.7 درصد گزارش شد.

دکتر جان مک‌نیل (John McNeil) سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه موناش (استرالیا) تأکید کرد: بیش از 100 سال است که از آسپیرین استفاده می‌شود، اما هنوز نمی‌توان با اطمینان عنوان کرد که سالمندان سالم برای حفظ سلامتی خود از این دارو استفاده کنند.

بنابراین می‌توان گفت، میلیون‌ها سالمند سالمی که از دوزهای پایین آسپیرین بدون هیچ دلیل پزشکی استفاده می‌کنند، کار بیهوده‌ای انجام می‌دهند که در عین حال، باعث افزایش خطر خونریزی می‌شود.

نتایج این مطالعه در New England Journal of Medicine منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: guardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا