آلیاژسازی و ذوب فلزات با کمترین آلایندگی در کشور میسر شد

مریم امیری از محققان این طرح در گفت‌وگو باایسنا اظهار داشت: با استفاده از دستگاه «کوره ذوب مجدد قوس الکتریکی تحت خلا» می‌توان اقدام به تولید صنعتی و یا آزمایشگاهی آلیاژهای خاص در واحدهای صنعتی کرد.

وی با بیان اینکه تولید این آلیاژها با کمترین آلودگی خواهد بود، اظهار داشت: این دستگاه برای ذوب و آلیاژ سازی تحت خلاء استفاده می‌شود.

امیری به جزئیات این طرح اشاره کرد و گفت: این سیستم دارای محفظه‌ای است که توسط پمپ‌هایی که به آن متصل می‌شود، در داخل آن خلا ایجاد می شود که این امر توسط گاز آرگون صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: دلیل این امر آن است که محفظه‌ای که در آن ذوب قرار می‌گیرد حاوی کمترین میزان اکسیژن باشد. پس از آن توسط قوس الکتریکی ذوب آلیاژ سازی انجام می شود.

این محقق ادامه داد: از طریق این دستگاه امکان ذوب فلزات و آلیاژهای دیرگذاز پایه تنگستن، مولیبدن و رنیوم و همچنین ذوب فلزات و آلیاژهای حساس به اکسیداسیون پایه تیتانیوم، منیزیوم، زیرکونیوم و سوپر آلیاژها با حداقل میزان آلودگی فراهم شده است.

امیری با بیان اینکه این دستگاه در آزمایشگاه‌های متالورژی فیزیک و مکانیک کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: این دستگاه قادر به ساخت تمام آلیاژهای مورد نیاز صنایع است.