مرگ خاموش اقتصاد گردشگری ایران

چند روز پس از اعلام آغاز اجرای بسته ارزی جدید بانک مرکزی، سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای خطاب به ایرلاین ها اعلام کرد که از این پس باید ارز مورد نیاز خود را با قیمت حدود ۹۰۰۰ تومان دریافت کنند و این مساله برای شرکت‌هایی که طبق آمارهای رسمی حدود ۶۰ درصد از هزینه هایشان را با ارزهای خارجی پرداخت می کنند یک شوک هزینه ای جدی به بار آورد.

هرچند در این فرایند وضعیت ایرلاین‌های ایرانی در قیاس با خارجی ها قدری بهتر بود و در پروازهای بین المللی میزان افزایش قیمت ارایه شده از سوی شرکت های داخلی کمتر از رقبای خارجیشان بود اما آنچه در عمل اتفاق افتاد گریبان پروازهای داخلی را نیز گرفت و به دنبال افزایش شدید قیمت بلیط هواپیما در طی چند روز گذشته، مسافران پروازهای داخلی کاهش چشمگیری پیدا کرد. رخ دادن چنین اتفاقی نقدهای زیادی به دنبال داشته است. چنانچه محمد رضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نامه اعتراض آمیزی به وزیر راه نوشت و درباره افزایش نرخ بلیط هواپیماهای داخلی و خارجی گفت: این موضوع مورد اعتراض کمیسیون است. من نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی نوشتم و از افزایش قیمت بلیط به صورت سرسام آور اعتراض کردم. متاسفانه به بهانه افزایش قیمت ارز، قیمت بلیط 100 درصد افزایش پیدا کرده و این باعث نگرانی شده است.

وی افزود: اعتقادم بر این است که میزان عرضه صندلی هواپیما کم داریم، یعنی تقاضا و عرضه متناسب با هم نیستند امروز دیگر اختیار در دست ایرلاین هاست و ایرلاین ها هم پروازها را به دست چارترها داده اند. چارتری ها چون تقاضا زیاد و صندلی کم است هر قیمتی که دلشان می خواهد به مردم می‌فروشند. طبیعی است که اگر این روند ادامه پیدا کند حتما صنعت حمل و نقل هوایی ما با رکود رو به رو خواهد شد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این قیمت‌ها غیرواقعی است، به همین منظور به صورت مکتوب به وزیر راه و شهرسازی تذکر و همچنین به سازمان هواپیمایی کشوری مخصوصا در بحث چارترها تذکر لازم را داده ایم. امیدوارم شاهد تعدیل قیمت ها باشیم.

وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان هوایپمایی کشوری مسوول کنترل و نظارت بر قیمت‌ها هستند.

رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: تقریبا هزینه هر پروازی 50 درصد ارزی و 50 درصد  آن ریالی است اما چون سفرهای خارجی هم با این پروازها انجام می شود عملا به افزایش قیمت ارز در داخل کمک می کند. این قیمت ها غیرواقعی و غیرمتعارف است و ما به صورت جدی از وزارت راه و شهرسازی خواستیم که قیمت ها را کنترل کنند.

وی بیان کرد: از وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور قول گرفتیم و برای حل این موضوع به آنها زمان دادیم. اگر کنترل قیمت صورت نگیرد مجلس در قالب ماده 236 آیین نامه مجلس تذکرات لازم را داده و برخورد خواهد کرد.

طرح موضوع افزایش نرخ بلیت پروازها در مجلس

علیم یارمحمدی، یک عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص افزایش قیمت نرخ بلیط پروازها بیان کرد: مسوول بخش حمل و نقل کشور وزارت راه و شهرسازی است. در کشور ما تاکنون بنا بر این بوده که برای خرید بلیت‌ها سوبسید داده می‌شد و بخشی از هزینه را نیز مسافرین پرداخت می‌کردند، اما با التهابات بازار ارز و تصمیماتی که گرفته شد. این سوبسید به طور ناگهانی قطع شد و شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

وی اظهار کرد: وابستگی این بخش به نرخ ارز یکی از دلایل افزایش قیمت است. تاکنون قیمت بلیط‌ها شناور بوده و مردم با توجه به مسافت هزینه پرداخت می‌کردند، اما اکنون این بخش با یک افزایش قیمت ناگهانی مواجه شده است. پروازی که خود من با آن به استان سیستان می‌روم با افزایش قیمت چشم گیری مواجه شده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس تصریح کرد: بنده اعتراض خود را در این زمینه به مسوولان اعلام کرده‌ام. این دغدغه نیز در کمیسیون عمران مطرح شد و حتما در اولین فرصت با حضور مسوولان مربوط این موضوع در کمیسیون بررسی می شود. تا قیمتی معقول برای پرواز ها با توجه به وضعیت اقتصادی مردم تعیین شود.

یار محمدی خاطر نشان کرد: اگر نیاز به افزایش قیمت باشد این امر باید به صورت پلکانی انجام شود. وضعیت کنونی بر نگرانی مردم می افزاید. دغدغه ما باید حمایت از مسافرها باشد چرا که صنعت هوانوردی نیز وابسته به مسافر است. باید در تعیین قیمت بلیط هواپیما همه جوانب در نظر گرفته شود تا قیمت‌ها متعادل شوند.

وضعیت گردشگری ایران دچار مرگ اقتصادی شده است

معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وضعیت گردشگری ایران دچار مرگ اقتصادی شده، افزود: باید شورای عالی  سه قوا به تصمیم نهایی در مورد حجم نقدینگی، ارزش پولی  و ارتباط ایران با سایر کشورهای جهان برسند تا بتوان برای رونق مجدد گردشگری برنامه ریزی‌های لازم را انجام داد.

وی در مورد خالی بودن فرودگاه امام خمینی(ره) از گردشگر، گفت: اگر فرودگاه امام خالی از مسافر شده علت آن بالا رفتن قیمت ارز و از آن طرف قیمت بلیت است. نباید این مشکل را به گردن شرکت های هواپیمایی انداخت چرا که آن‌ها نیز باید پول را براساس یورو به کشور مقابل بپردازند. وظیفه هواپیمایی خدمات دهی به مسافران است  و نمی‌توان آن را اجبار کرد که قیمت خود را در پایین‌ترین نرخ نگه دارد. قرار نیست که شرکت های هواپیمایی از جیب خودشان هم مایه بگذارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد پروازهای داخلی، اظهار کرد: علت اینکه در یک هواپیمای سیصد نفره داخلی، تنها بیست مسافر هستند هم مرگ اقتصادی گردشگری است. قطعات هواپیما، نگهداری از هواپیما و …هزینه‌های بسیاری دارد که باید آن را خارج از کشور تامین کند. شرکت‌های هواپیمایی درحال دور زدن تحریم‌ها هستند اما مگر برای تامین قطعات هواپیما باید هزینه را به ریال بپردازیم؟ مگر در صنایع هواپیمایی برای تولید قطعات مستقل و خودکفا هستیم؟ خیر، اینگونه نیست و باید هزینه آن را تا سه برابر به یورو پرداخت کرد. باید زیرساخت‌ها اصلاح گردد تا مشکلات این چنینی هم حل شود.

 افزایش شدید قیمت گردشگران خارجی و داخلی به دنبال ازدیاد نرخ ارز

مهدی سیاوشی، رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان گفت: افزایش نرخ بلیط هواپیما که منشاء آن محاسبه نرخ ارز در بازار ثانویه است، باعث افزایش شدید قیمت گردشگری داخلی و خارجی شده و ممکن است این موضوع به کاهش تعداد گردشگر خارجی منجر شود.

وی با بیان اینکه با کاهش گردشگران خارجی، ایرلاین‌های خارجی پروازها را کم یا لغو می‌کنند که تاثیر منفی بسیاری در گردشگری خارجی خواهد داشت، ادامه داد: افزایش قیمت بلیت‌های داخلی نیز بر گردشگری داخلی تاثیر گذاشته است که امیدواریم با همفکری تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری چاره‌ای برای این امر مهم اندیشیده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا