اهداف چین در مأموریت کاوشگرهای رباتیک ماه

در پی موفقیت مأموریت Chang’e-3 در سال 2013 و فرود ماه‌نورد یوتو (Yutu) در بخش نزدیک (سمت رو به زمین) ماه، چین از اجرای مأموریت Chang’e-4 تا حدود 4 ماه دیگر خبر داد.

براساس گزارش رسمی دفتر ملی علوم و فناوری دفاعی چین، مأموریت Chang’e-4 نخستین مأموریت "فرود نرم بر سطح ماه و بررسی بخش دور (نیمه تاریک) ماه" محسوب می‌شود. این مأموریت شامل پرتاب دو کاوشگر رباتیک: یک ماه‌نورد و یک فرودگر ثابت است که به ترتیب برای 3 ماه و یکسال به فعالیت بر سطح ماه می‌پردازند.

موشک لانگ مارچ 3B حامل این دو کاوشگر رباتیک اواسط ماه دسامبر (آذرماه) از مرکز پرتاب ماهواره زیچانگ (Xichang) به فضا پرتاب خواهد شد. به دلیل فرود کاوشگرها در بخش دور ماه، از یک ماهواره برای رله داده‌ها استفاده خواهد شد.

شبیه‌سازی ماه‌نورد رباتیک چین بر سطح ماه

اهداف چین از کاوش در قمر زمین

چین اهداف مختلفی را در مأموریت Chang’e-4 دنبال می‌کند. یکی از این اهداف، کمک به درک بهتر تاریخچه ماه از طریق بررسی زمین‌شناسی و شیمی سنگ‌های باستانی قمر زمین است.

درعین حال، چین قصد دارد از این مأموریت به عنوان فرصتی برای تعیین اینکه آیا بخش دور ماه، محل مناسبی برای قرار دادن یک تلسکوپ رادیویی عمق فضا است، استفاده کند. از این تلسکوپ رادیویی می‌توان برای تهیه تصاویری از فضا که از زمین قابل تهیه نیستند، استفاده کرد.

آزمایش تجهیزات طراحی شده برای مأموریت‌های بعدی به ماه، بررسی امکان کشت گیاه و پرورش کرم روی ماه، از دیگر اهداف چین در مأموریت Chang’e-4 عنوان شده‌اند.

چین امیدوار است که با انجام موفق این مأموریت، مسیر را برای انجام یک سفر سرنشین‌دار به ماه در آینده هموار کند؛ رویایی که از سال 1972 تاکنون تکرار نشده است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: businessinsider / futurism

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا