دانشگاه کشورهای « دی – 8 » در ایران راه اندازی می شود

به گزارش سیناپرس،گروه دی ۸ یا گروه هشت کشور مسلمان درحال توسعه که اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در آن عضویت دارند، از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت‌وگو با کشورهای صنعتی تشکیل شده است.

اهداف اصلی گروه دی‌هشت توسعه علمی، اقتصادی، اجتماعی، تقویت موقعیت کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، ایجاد تنوع و موقعیت‌های جدید در روابط بازرگانی تقویت حضور در تصمیم سازی در سطح بین‌المللی و ارتقای سطح زندگی مردم در کشورهای عضو است.
حسین سالارآملی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سفر دبیرکل گروه دی 8 به ایران اظهار داشت: این سفر در راستای تشکیل دانشگاه بین المللی دی 8 در شهر همدان صورت می گیرد.
رییس مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم ادامه داد:امیدواریم این دانشگاه در ابتدای سال تحصیلی و یا در نهایت در نیمه دوم سال تحصیلی یعنی بهمن ماه امسال افتتاح و راه اندازی شود.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل افزود: دانشگاه بین­ المللی گروه دی 8 با هدف کلی تقویت مبادلات دانشگاهی بین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی گروه دی 8متشکل از اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، نیجریه، مالزی و مصر و سایر کشورهای جهان است که در اجرای بخش نقشه راه گروه دی 8 در دانشگاه بوعلی­ سینا، به عنوان دانشگاه بنیانگذار تاسیس می شود.
وی با بیان اینکه این دانشگاه برای تقویت همکاری میان دولت­ های عضو از طریق مبادلات بین دانشگاهی و دانشجویی، به منظور دستیابی کشورهای عضو به سهم قابل قبول بین ­المللی از این مبادلات راه اندازی می شود، یادآور شد: این دانشگاه با اهداف و ماموریت­ های گروه دی 8 هماهنگ بوده، ولی دارای شخصیت حقوقی مستقل و در تراز یک دانشگاه بین ­المللی اسلامی خواهد بود.
سالارآملی خاطرنشان کرد: سفر «داتو کو جعفر کوشاری» دبیرکل گروه دی 8 به تهران می تواند زمینه مناسب و مطلوبی برای برگزاری نشست وزرای علوم این کشورها در جمهوری اسلامی ایران باشد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری های بین المللی اظهار داشت: امیدواریم بر اساس برنامه ریزی ها بتوانیم تا پیش از سال تحصیلی و حدود روزهای 12 یا 13 شهریورماه میزبان وزرای علوم گروه دی 8 در تهران باشیم اما شاید به درخواست کشورهای عضو این تاریخ تعیین شده به تعویق بیفتد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا