اعضای کمیته های علمی المپیاد زیست شناسی 2018 معرفی شدند

 اعضای کمیته سلولی مولکولی را سامان حسینخانی، بهرام محمد سلطانی، حسن ساجدی، ایرج سعادت، حمیدرضا کربلایی حیدری، خسرو خواجه، فرهاد پیشگر، شهرام تیموریان، الهه الهی و مریم نیکخواه تشکیل می دهند.

اعضای کمیته تکامل، اکولوژی و رفتار شناسی نیز محمد کرام الدینی، مهرگان ابراهیمی، عطا کالیراد، سید محمد جعفری و مه سیما شعبانی هستند.
علیرضا ساری، حمید رضا اسماعیلی، امید میر شمسی، علیرضا صبئری، امین اله بهاء الدینی، بهمن زینلی، علیرضا مجد و امیر اشرف گنجویی نیز اعضای کمیته جانورشناسی را تشکیل می دهند.
در کمیته گیاه شناسی نیز شاهین زارع مبارکه، مسعود میر معصومی، حسین لاری، فرخ قهرمانی و امین صادقی، الهه علوی، هما رجایی و فائزة فتانی حضور دارند.

ساختار کمیته ها و کارگروه های اجرایی المپیاد
در راس ساختار اجرایی المپیاد، کمیته های راهبردی و پس از آن کمیته اجرایی المپیاد قرار دارد.
در کمیته اجرایی نیز پنج کارگروه شامل کارگروه های راهنمایان، امور رسانه ای، مالی و پشتیبانی، آموزش، فناوری اطلاعات و کارگروه فرهنگی، مراسم و امور بین الملل فعال هستند و در کمیته علمی المپیاد نیز چهار کارگروه سلول مولکولی، زیست جانوری، زیست گیاهی و بوم شناسی و تکامل فعالیت دارند.

استقبال کشورهای مختلف از برگزاری المپیاد زیست شناسی در تهران
رئیس کمیته علمی المپیاد جهانی زیست شناسی گفت: خودباوری در برگزاری موفق و شایسته المپیاد جهانی زیست شناسی، دستاورد بسیار با ارزشی است.
دکتر سامان حسینخانی در جلسه کمیته علمی این المپیاد افزود: استقبال کشورهای شرکت کننده در این دوره از المپیاد از سال های قبل بیشتر بوده و تاکنون تیم های دانش آموزی 67 کشور برای حضور در ایران و شرکت در بیست و نهمین دوره المپیاد جهانی زیست شناسی ثبت نام کرده اند.
وی با تاکید بر این که از نظر علمی و امور مربوط به این کمیته مشکل خاصی نداریم، یادآور شد: فرآیند طراحی و تدوین سوالات بخش های مختلف نظری و عملی که تابستان 96 آغاز شد، در مراحل پایانی آماده سازی قرار دارد.
رئیس کمیته علمی المپیاد جهانی زیست شناسی تصریح کرد: بخش تئوری و نظری المپیاد شامل یکصد سوال است و در سامانه ای که در زمان برگزاری المپیاد فعال است، مجموعه سوالات به زبان های مختلف کشورهای شرکت کننده ترجمه می شود.
حسینخانی اضافه کرد: هر گروه شرکت کننده در آزمون به 25 سوال تئوری و یک سوال عملی پاسخ خواهد داد و آزمون عملی در یک روز و در 4 نوبت 5/1 ساعته و بخش نظری نیز در دو بخش 5/3 ساعته برگزار خواهد شد.
وی متذکر شد: اکنون مشغول بارگذاری سوالات بخش های نظری و عملی هستیم و در تجهیز سالن و کارگاه های محل برگزاری آزمون نیز تمهیدات لازم دیده شده و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری طبق برنامه، در حال تامین و استقرار است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان و دانش پژوهان جوان نیز در جلسه کمیته علمی المپیاد جهانی زیست شناسی با اشاره به اینکه همه دستگاه ها و واحدهای برگزاری قوی، هماهنگی و همکاری خوبی دارند، تصریح کرد: با همکاری مرکز بین الملل وزارت آموزش و پرورش در زمینة تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز اقدام شده است.
فاطمه مهاجرانی افزود: برنامه ریزی و اقدامات لازم به منظور صدور به موقع ویزای شرکت کنندگان برای حضور در المپیاد انجام می شود.
المپیاد جهانی زیست شناسی از 24 تا 31 تیرماه سال جاری ، با حضور بیش از 400 دانش آموز ، سرپرست و همراه علمی از 67 کشور جهان در تهران برگزار می شود.
المپیاد جهانی زیست شناسی برای نخستین بار است که در ایران برگزار می شود و پیش از این، یک دوره از المپیاد های جهانی فیزیک، رایانه و نجوم با موفقیت در کشورمان برگزار شده است.
آزمون های علمی المپیاد شامل دو آزمون نظری و چهار آزمون عملی در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود و از هر کشور حداقل چهار دانش آموز به همراه یک سرپرست و یک همراه علمی در المپیاد شرکت می کنند.
دوره قبلی المپیاد جهانی زیست شناسی در انگلستان برگزار شد که طی آن دانش آموزان کشورمان به دو مدال طلا و دو نقره دست یافتند.
ایران سال 1999 میلادی به المپیاد زیست شناسی پیوست و از آن سال تاکنون در 19 دوره این المپیاد حضور ثابت و موفق داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا