اگر اقتصاد مبتنی بر فناوری های نوین شود کشورهای توسعه یافته به ما وابسته می شوند

در ابتدای این نشست که با حضور پروفسور هاشم رفیعی تبار چهره ماندگار فیزیک ایران ، دکتر محسن احمدی  فناور برتر سال 96در جشنواره ابوریحان بیرونی و دکتر جواد رنجبر نماینده تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار میشد پروفسور رفیعی تبار استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به معرفی موج های مختلف توسعه علم و فناوری در قرون گذشته پرداخت و از انقلاب کشاورزی به عنوان موج اول توسعه یاد کرد .

وی در ادامه به مؤلفه های موج دوم توسعه که از زمان کشف موتور بخار با نام انقلاب صنعتی بر سر زبان ها افتاده اشاره کرد و بهتر شدن اوضاع صنعتی کشورهای اروپایی به دلیل استفاده از لکوموتیو در بحث جابجایی بار و مسافر بین فواصل طولانی و همچنین تسهیل فرآیندهای کشاورزی به دنبال ساخت ادوات کشاورزی مکانیزه که در گذشته توسط نیروی انسان یا به وسیله حیوانات اهلی انجام می شد را از اثرات مشخص و مثبت این دوره عنوان کرد.

این عضو وابسته فرهنگستان علوم به نقش، اهمیت و ضرورت فناوری اطلاعات در تمامی جنبه های زندگی بشر تاکید کرد و گفت: با ظهور اینترنت پر سرعت ، ابررایانه ها، برنامه های شبیه سازی رشته های دانشگاهی نوینی شکل گرفت و این توانایی به دانشمندان داده شد که بتوانند جواب بسیاری از پرسش هایی را که به دلایل متعدد با انجام تحقیق میدانی و در آزمایشگاه ها میسر نبود، از این طریق بیایند.

وی افزود: در اهمیت این موج به عنوان سومین موج توسعه همین بس که از آن با نام عصر ارتباطات و دهکده جهانی یاد می شود.

به اعتقاد  این محقق و مدرس دانشگاه های آکسفورد،توکوهو و گرینویچ هیچ کدام از این موج ها به توسعه ای از نوع پایدار در کشورمان منجر نشده و پس از مدتی تب و تاب آنها فرو کش کرده است.

رییس اسبق مرکز تحقیقات IPM  ایران در ادامه سخنانش را در  مورد قسمت مهم و اساسی این سمینار که نقش فناوری های نوینی همانند فناوری های همگرا در ایجاد توسعه پایدار ادامه داد.

وی ابتدا با تعاریفی از فناوری های همگرا (نانو فناوری، فناوری زیستی، علوم شناختی و فناوری اطلاعات) و نقشی که هر کدام از  آنها در پیشبرد علوم و فناوری سده بیست و یکم بازی می کنند را با ذکر مثال هایی تشریح و توصیف کرد.پروژه های نگاشت مغزی و ژنوم که توسط روسای جمهور سابق امریکا کلید خوردند و حوزه هایی همچون تصویربرداری نانومولکولی، روبات های انسان نما و پیوند ژن با اتم در راستای خلق فرا انسان از جمله مثالها بودند.

پروفسور رفیعی تبار در پایان سخنرانی خود تاکید کرد: هم اکنون کشور ما بین موج های توسعه دوم و سوم گیر کرده است . ظهور فناوری های همگرا فرصت بسیار طلایی است که با تکیه بر علم و فناوری و بکارگیری پتانسیل متخصصان داخلی در این حوزه ها دست به تولید ارزش افزوده بزنیم. اگر اقتصاد ما مبتنی بر فناوری های نوین شود تبدیل به کشوری مستقل خواهیم شد و می توانیم محصولاتی تولید کنیم که کشورهای توسعه یافته به ما وابسته شوند .در نتیجه از این طریق می توان توسعه پایدار ایجاد کرد.

 

گزارش: هادی محمدی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به امید روزی که ایده های ناب دانشمند بزرگ این سرزمین پروفسور رفیعی تبار به ثمر بشینه و شاهد پیشرفتهای سرزمین عزیزمون باشیم. سپاس از گزارش بسیار زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا