کاهش سطح سلامت مادران سرپرست خانواده در پیری

پژوهش های جدید نشان می دهد ، مادرانی که در فاصله  سنین 16 تا 49 سالگی ،  تنها سرپرست خانواده محسوب شده و  شریک و همراه ندارند ، از سلامت کمتری در مراحل پایانی زندگی خود برخوردار خواهند بود . قابل ذکر است که این مطالعات در کشورهای مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به دست آمده در همه این تحقیقات  یکسان بوده است .

تجزیه و تحلیل های انجام شده  روی بیش از 25 هزار زن بالای پنجاه سال نشان می دهد ، مادرانی که تنها سرپرست خانواده هستند نسبت به مادرانی که همراه و شریک زندگی دارند، در مراحل پایانی زندگی و پس از 50 سالگی در معرض خطر بیشتری از سطح ناتوانی جسمی و بهداشت ضعیف در زندگی برخوردار خواهند بود .

قابل توجه است که این تحقیقات همچنین مشخص می کند ، زنانی که پیش از 20 سالگی به هر علتی ، از قبیل مرگ همسر ، طلاق و جدایی ، تنها سرپرست خانواده شده اند ، از سطح ناتوانی جسمی و بهداشت ضعیف بالاتر در زندگی آینده خود برخوردار می شوند . همچنین باید گفت ، زنانی که به تنهایی مدت هشت سال یا بیشتر سرپرستی خانواده را بر عهده داشته اند و یا زنانی  در شرایط تنهایی که از دو یا تعداد بیشتری فرزند برخوردار بوده اند ، در معرض خطر بیشتری نسبت به سطح ناتوانی جسمی و بهداشت ضعیف قرار خواهند گرفت .  

بر اساس اظهارات محققان ، در بین والدینی که به تنهایی سرپرستی خانواده را برعهده دارند ، زنان به جهت اینکه معمولا در پیدا کردن شغل و حرفه ای مناسب و به دست آوردن در آمد کافی دچار مشکل می شوند ، نسبت به مردان با شرایط مشابه ، از سلامت جسمی کمتری برخوردار خواهند شد .

به همین دلیل در کشورهایی مانند انگلستان ، امریکا ، دانمارک و سوئد ، انجمن های حمایتی برای مادران سرپرست خانواده به وجود آمده است . این گونه مادران در کشورهای اروپای غربی ، شرقی و جنوبی دارای ثبات سلامت جسمی کمتری نسبت به دیگر مادران هستند . به اعتقاد این انجمن ها ؛ حمایت اجتماعی ممکن است تا حدی ارتباط وضعیت این مادران و سلامت آنها را روشن سازد .

بر اساس بررسی های انجام شده بر وضعیت این گونه زنان در کشورهای مختلف جهان ، مشخص شده است که در کشورهای جنوب اروپا که دارای فرهنگ قوی خانواده و اهمیت آن هستند ، زنان تنها سرپرست خانواده ، بسیار کمتر با افزایش خطرات بهداشتی مواجه می شوند .

در بسیاری از کشورهای جهان سیاست ها باید به گونه ای پیش رود که بتواند این گونه مادران را مورد حمایت قرار داده تا کمتر در معرض خطر کاهش  سلامت در سال های پایانی زندگی خود باشند .

لازم به ذکر است که شرح کامل این تحقیقات و بررسی ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین اپیدمیولوژی و بهداشت جامعه (Epidemiology & Community Health) منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا