بحث قانون برنامه ششم توسعه لازم الاجراست

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر غلامی در نشست گفتگوهای راهبردی در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در خصوص عملکرد این مرکز اظهار داشت: یافته های این مرکز و بحث هایی که در آن صورت می گیرد باید برای مسئولان اجرایی کشور الگو و راهبرد باشد، زیرا مسئولان اجرایی فرصت زیادی برای برنامه ریزی و اندیشیدن به همه مسائل را ندارند و روزمرگی های کاری باعث شده این مسئولان زمان کافی برای انجام فکر و ایده جدید نداشته باشند.

وزیر علوم افزود: تشکیل چنین مجموعه های فکری فرصت مغتنمی است هم از منظر کلان ملی و انجام خواسته مقام معظم رهبری و هم به لحاظ اینکه همه بخش های اجرایی به گروه های فکری با تجربه و توان علمی کافی و مناسب نیاز دارند.
دکتر غلامی ادامه داد: اندیشمندان فعال در این مرکز برای تعریف و پیشنهاد الگوهای کاری و اجرایی در حوزه توسعه همه جانبه کشور اندیشه ورزی می کنند و در بحث توسعه علمی و نکاتی در خصوص دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مطرح است.
«در وزارت علوم قطعاً نیاز داریم حتما از این پیشنهادها و الگوهای مطرح شده مطلع شویم و بتوانیم در هر مرحله ای که قابلیت اجرا دارد ولو در پیش بینی های برنامه های آتی از این پیشنهادات استفاده کنیم».
وزیر علوم گفت: از وقتی قانون برنامه ششم توسعه ابلاغ شده، همه بخش های اجرایی کشور به طور جدی بررسی و مطالعه می شود تا مدل های اجرایی در خصوص بندهای مختلف این برنامه تعریف و در شورای معاونان وزارت علوم نیز بحث تحول در آینده دانشگاه های کشور بررسی شود که مقدمه ای است برای یک حرکت مستمر و دائم و هم تاثیرگذار و جدی.
 با واقعیت های زیادی در سطح اجرا روبرو هستیم
وی در خصوص جایگاه علمی کشور توضیح داد: در دنیای پر شتاب کنونی در زمینه های تحولی نمی توانیم به مدلی که تا کنون توفیقاتی را نصیب مراکز علمی کشور کرده، بسنده کنیم؛ قطعاً در این زمینه نوآوری و پیش بینی های جدید و وسیع لازم است. این امر نیاز به مجموعه های فکری دارد که هم در سطوح ستادی و کلان کشور و هم در سطح صف یعنی دانشگاه ها در خصوص ارائه این مدل ها باید تلاش شود.
دکتر غلامی افزود: ما در بخش اجرایی وزارت علوم مجموعه های فکری و علمی فراوانی داریم و باید تلاش کنیم از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم ولی حتما به مراکز فکری اینچنینی هم نیاز داریم.
وزیر علوم با بیان اینکه مساله مهم، کاربست این مباحث و راهبردها در سطح اجرا است، گفت: اکنون با واقعیت هایی در سطح اجرا روبرو هستیم که اگر آنها را نادیده بگیریم، همه فعالیت های ارزشمند کارگروه ها و اندیشکده ها به صورت محسوس در سطوح اجرایی ملموس نخواهد بود.
وی افزود: البته ما در مجموعه آموزش عالی کشور اندیشمندان بزرگی داریم که جمع آنان به واقع اتاق فکرهای بسیار تخصصی محسوب می شوند و در بررسی موارد و معضلات به خصوص در گروه های آموزشی دانشگاه ها پس از بحث و بررسی فراوان به نتایج مشترکی در حل مسائل می رسند و راهکار ارائه می کنند.

دستگاه های اجرایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با دانشگاه های بزرگ رقابت می کنند
وزیر علوم با انتقاد از اینکه در سطح جامعه تقاضاهای مستند و مدون حتی از سوی سازمان ها و وزارتخانه های متولی برنامه ریزی و توسعه برای تولید علم یا تربیت نیروی انسانی با مهارت مشخص به دانشگاه ها ارائه نمی شود، گفت: در سال های اخیر در دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و پژوهشگاه هایی ایجاد شده که در ابتدا نظرشان این بود که معضل سازمان یا موسسه یا وزارتخانه شان را مرتفع کنند ولی هم اکنون با این چالش روبرو هستیم که اینها در ایجاد مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با دانشگاه های بزرگ کشور رقابت می کنند.
وی ادامه داد: اخیرا شورای عالی اداری کشور مصوبه ای داشته که ما در هفته گذشته در اجرای آن با چالش روبرو بودیم و همه این مراکز آموزش عالی مدعی هستند باید دانشجو بگیرند و اعضای هیات علمی شان ارتقا یابند؛ در حالی که در وزارتخانه ای که به صورت تخصصی به مردم و جامعه سرویس ارائه می دهد، نباید چنین برنامه ریزی و تصوری صورت گیرد.
دکتر غلامی اضافه کرد: این مراکز می توانستند در قالب نیازهای خودشان نیرو تربیت کنند ولی به طور مثال برخی نهادهای اجرایی دانشگاه های پرهزینه ای دارند و فارغ التحصیلان دکترا را جذب نمی کنند.
وزیر علوم با بیان این که در سال های اخیر روند توجه به دانشگاه ها و در خواست انجام امور پژوهشی از این مراکز علمی افزایش یافته است، گفت: به لحاظ مقایسه با گذشته، وضعیت خوبی داریم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، هنوز فاصله هست و امیدواریم این دریچه که باز شده است، روز به روز گسترش یابد.
وی با تاکید بر انجام بخشی از موارد پژوهشی در بخش غیردولتی گفت: هر زمان که از استادان و پژوهشگران دانشگاهی به طور جدی کار پژوهشی درخواست شده است، نتیجه کار عالی بوده نمونه آن همکاری دانشگاه ها با صنایع دفاعی است که در این خصوص همه موارد پژوهشی به نتیجه مطلوب رسیده اند.

دانشگاه ها وظایف مختلف ملی، منطقه ای و محلی دارند
وزیر علوم در خصوص ساماندهی و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها گفت: برای دانشگاه های کشور ماموریت هایی از قبیل فراملی، ملی، منطقه ای و محلی تعریف شده است ولی متاسفانه ذهنیتی در مراکز آموزش عالی کشور وجود دارد و همه می خواهند در سطح دانشگاه های بزرگ مطرح شوند و این دانشگاه ها را هدف آینده خود قرار می دهند در حالی که در همه جای دنیا موسسات کوچکی داریم که حرف های بزرگی برای گفتن دارند.
وی افزود: اگر ما بتوانیم الگوهای تعیین شده و وظایف دانشگاه ها و ماموریت های آنها را در بحث رفع مسائل و مشکلات منطقه ای و محلی در ذهن این مجموعه ها ایجاد کنیم، اتفاقات خوبی در مناطق مختلف کشور روی می دهد.
وزیر علوم با تاکید بر مطرح شدن دانشگاه های برتر کشور در تراز بین المللی گفت: بحث بین المللی شدن مراکز آموزش عالی کشور یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی است که ما باید دانشگاه های مطرح کشور را در سطح تراز بین المللی معرفی و ارتباط بین المللی و حضور در جامعه علمی جهان را با قوت برقرار کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا