حضور در نقطه تاریک ماه؛ ماموریت جدید فضانوردان چینی در فضا

به گزارش ایرنا، چین که توسعه برنامه های فضایی و حضور در این عرصه را برای خود نماد قدرت می داند، برای اولین بار در اکتبر سال 2003 موفق شد نخستین سفینه سرنشین دار خود با نام «شنژو – 5» را در ماموریتی 21 ساعته به فضا بفرستد و آرزوی خود را به واقعیت تبدیل کند.

پس از آن نیز این کشور تلاشهای گسترده ای در این حوزه انجام داد و قرار است در تازه ترین فعالیت های علمی خود، فضانوردان را به قسمت تاریک «کره ماه» بفرستد. 

«وو ویرن» رئیس بخش مهندسی برنامه اکتشافات قمری چین در تازه ترین اظهارات خود با تلویزیون مرکزی این کشور گفت: مقامات پکن درصددند کاوشگر «چانگ ئی- 4» را برای بررسی بخش های کشف نشده کره ماه موسوم به نیمه تاریک این کره به فضا پرتاب کنند.

وی تصریح کرد که دولت چین تصمیم دارد احتمالا بخش های سخت تر و چالشی کره ماه را برای فرود کاوشگر خود انتخاب کند و آن نیمه تاریک ماه است.

«نیمه تاریک ماه» و یا «سمت دورتر» بخش دیگری از کره ماه است که به دلیل پدیده ای به نام قفل جزر و مدی (tidal locking) هیچگاه رو به روی زمین قرار نگرفته است.

قفل جزر و مدی یا قفل گرانشی (gravitational locking) زمانی پیش می آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره و یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره و یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد.

براساس گزارش های منتشر شده از سوی منابع علمی، طی سالیان طولانی جاذبه زمین موجب شده تا حرکت گردشی کره ماه آهسته تر شده و هم اندازه سرعت گردش زمین شود و این موضوع بر علاقه چینی ها برای حضور در این نقطه از کره ماه افزوده است.

برای اولین بار، کاوشگر «لونا – 3» شوروی توانست در سال 1959 از نیمه تاریک ماه عکس تهیه کند و فضانوردان آپولو هشت نیز اولین نفراتی بودند که این بخش از کره ماه را مشاهده کردند.

چین در سال های اخیر فعالیت های فضایی خود را تسریع بخشیده و تحت عنوان برنامه ملی به نام «اکتشافات قمری»، سعی دارد این کره نورانی را مورد بررسی قرار دهد.

دولت چین برای اولین بار در سال 2007، کاوشگر «چانگ ئی-1» را به فضا پرتاب کرد که پس از برخورد با سطح کره ماه پس از 16 ماه فعالیت، منهدم شد.

پکن همچنین در سال های 2009 و 2013 نیز کاوشگرهای چانگ ئی – 2 و چانگ ئی – 3 را به فضا پرتاب کرد.

بنا بر این گزارش، کاوشگر چانگ ئی- 4 نیز قرار است در سال 2020 به فضا پرتاب شود و سفینه ماه نورد آن احتمالا در نیمه تاریک ماه فرود خواهد آمد.

چین در حال حاضر یکی از کاوشگرهای فضایی خود موسوم به «جید ربیت Jade Rabbit» را در سطح کره ماه قرار داده است.

این کشور که از عقب ماندن در زمینه فناوری های فضایی شکایت دارد، برنامه فضایی پرهزینه خود را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند.

چینی ها با پرتاب های پی در پی ماهواره به فضا به دنبال ثبت رکوردهای جدید در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه های علمی هستند.

این کشور حتی پیشتر اعلام کرد که قصد دارد یک ایستگاه فضایی 60 تنی متشکل از هفت آزمایشگاه فضایی را تا سال 2020 وارد مدار زمین کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا