کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی با هدف کاربردی کردن مستندات علمی تشکیل می گردد

دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی با اعلام این خبر گفت: مجموعه واحد ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی تولیدات و مستندات علمی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های استنادی معتبر بین‌المللی، اهتمام ویژه علمی و پژوهشی خود را بر هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به سوی تولید محتوا با اولویت حل مسائل و چالش‌های ملی قرار داده است.

وی افزود: قرار است کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی واحد علوم و تحقیقات تشکیل و شاخص‌های مطلوب ارزیابی پژوهشی با هدف کیفی‌سازی و کاربردی کردن تولیدات و مستندات علمی طراحی شود.

جایگاه واحد علوم و تحقیقات در رتبه بندی های بین المللی
معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به تشریح وضعیت واحد علوم و تحقیقات در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی پرداخت و گفت: بر اساس نظام رتبه بندی سایماگو (scimago) که بیشتر دانشگاه ها را بر اساس عملکرد پژوهشی و در قالب مقالات نمایه شده در نشریات بین المللی رتبه بندی می کند، واحد علوم و تحقیقات در داخل کشور رتبه 11 و در جهان رتبه 54 را دارد.
دکتر فراهانی عزیزآبادی در ادامه رتبه بندی های وبوکتریکس(webometrics)، لایدن (leiden) و سای ویژن (scivision) را برشمرد و افزود: بر اساس این رتبه بندی ها دانشگاه واحد علوم و تحقیقات به ترتیب رتبه های 18 در کشور و 1456 جهانی، 12 در کشور و 612 جهانی و رتبه 5 داخلی و 938 جهانی را دارد.
به گفته معاون پژوهش و فناوری این واحد، تعداد مدارک علمی نمایه شده از سوی واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی شبکه علم/ WoS در بازه زمانی سال 1999 تا می 2018 برابر با 12 هزار و 404 مدرک علمی است و تعداد مدارک علمی نمایه شده در هر سال، نشان‌دهنده روند رو به رشد در نمایه‌سازی مدارک علمی واحد علوم و تحقیقات در این پایگاه استنادی است.
دکتر عزیزآبادی فراهانی افزود: از لحاظ حوزه تخصصی، مقالات و مستندات نمایه شده در پایگاه استنادی شبکه علم، حوزه‌های مهندسی با 2 هزار و 830 عنوان، فیزیک با یکهزار و 615 عنوان، شیمی با یکهزار و 389 عنوان، مواد با یکهزار و 68 عنوان، رایانه با یکهزار و 54 عنوان، محیط زیست و ریاضی هرکدام با 606 عنوان، فناوری علوم با 537 عنوان و کشاورزی، بیوشیمی و زیست مولکولی هر کدام با 365 عنوان، بیشترین سهم را در این مدارک به خود اختصاص داده‌اند.
«در سال‌های گذشته بیشترین تعداد استناد به مدارک علمی نمایه شده واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی شبکه علم، در سال 2017 و برابر 14 هزار و 761 بوده است».

انعقاد موافقت‌نامه همکاری واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه لودز لهستان
این تفاهم‌نامه همکاری به امضای قائم مقام واحد علوم و تحقیقات و پروفسور نادزو و دکتر پاول، نمایندگان قانونی همکاری‌های بین‌المللی و داخلی دانشگاه لودز لهستان رسیده است.
بر اساس این موافقت‌نامه که در قالب برنامه اراسموس پلاس اتحادیه اروپا منقعد شده، مبادله دانشجویان و اعضای هیأت علمی بین دو واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه لودز لهستان به هزینه برنامه اراسموس اتحادیه اروپا فراهم شده است.
دانشجویان علاقمند در رشته‌های زبان و مهارت زبانی، ادبیات و زبانشناسی، علوم انسانی، تاریخ و باستان‌شناسی، فلسفه و الهیات، زیست شناسی و علوم مربوطه، حقوق، بازرگانی و علوم اداری، علوم رفتاری و اجتماعی، اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، بازاریابی و تبلیغات لازم است مراحل پیگیری را از طریق دانشکده خود انجام دهند.
برنامه اراسموس، برنامه‌ای در راستای مبادله اعضای هیأت علمی و دانشجو ویژه کشورهای اتحادیه اروپاست که به سایر کشورهای جهان گسترش یافته است. اساس کار این برنامه بر پایه روابط دوسویه بین گروهی متشکل از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و غیراروپایی برای مبادله اعضای هیأت علمی و دانشجو است.
این برنامه از سال 2013 تغییر کرد و با برنامه اراسموس موندوس پلاس جایگزین شد که در چارچوب آن، هدف برگزارکنندگان، همکاری دو طرفه بین دانشگاه‌های دنیا است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا