تأثیرات سدسازی در رود نیل

به گفته یکی از وزیران اتیوپی، مصر، سودان و اتیوپی موافقت کردند تا یک کمیته علمی برای مطالعه سدی که اتیوپی روی یکی از شاخه‌های رود نیل آبی در حال ساخت است،  تشکیل شود. اختلاف زیادی بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس چهار میلیارد دلاری اتیوپی بر رود نیل وجود دارد چراکه برخی از کارشناسان اعتقاددارند که این مسئله بر جریان‌های پایین رودخانه تأثیر خواهد گذاشت.

پروژه سد بزرگ رنسانس چهار میلیارد دلاری اتیوپی بر رود نیل، یک مخزن برای یک طرح هیدرولیک تأمین کرده که شش هزار مگاوات برق شش نیروگاه هسته‌ای را تولید می‌کند. بر اساس گزارش‌های مسئولین اتیوپیایی، سنگ بنای این پروژه در سال ۲۰۱۱ میلادی بنانهاده شد و سال جاری دو توربین از ۱۶ توربین تولید نیروی خود را راه‌اندازی خواهد کرد.

وزرای امور خارجه و آب هر سه کشور به همراه سران سازمان اطلاعات در روز سه‌شنبه در آدیس‌آبابا ملاقات کردند تا این طرح را موردبحث و بررسی قرار دهند.

سیلشی بکل (Sileshi Bekele) وزیر انرژی، آبیاری و برق در این نشست که روز چهارشنبه در ساعت ۳ صبح در آدیس‌آبابا به پایان رسیده بود، به خبرنگاران اظهار داشت: « ما به تعدادی از تعامل‌های برد – برد دست پیدا کردیم. »

این پروژه یک مخزن برای یک طرح هیدرولیک تأمین کرده که 6 هزار مگاوات برق شش نیروگاه هسته‌ای را تولید می‌کند. بر اساس گزارش‌های مسئولین اتیوپیایی، سنگ بنای این پروژه در سال ۲۰۱۱ میلادی بنانهاده شد و سال جاری دو توربین از ۱۶ توربین تولید نیروی خود را راه‌اندازی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که قاهره عمدتاً در مورد میزان سرعت ذخیره مخزن سد نگران است. انشعاب‌های رود نیل آبی و سفید در خارطوم (Khartoum) پایتخت سودان و از شمال از طریق مصر به مدیترانه به هم می‌پیوندند.

در روز چهارشنبه، عبدالفتاح السیسی (Abdel Fattah al-Sisi) رئیس‌جمهور مصر، با اشاره به مذاکرات «دستیابی به موفقیت» گفت:«بر سهم مصر در این پروژه تأثیری وارد نخواهد شد. ما فقط می‌خواهیم این اظهارات را به روند طرز عمل تبدیل کنیم … به‌طوری‌که ما درباره تعهدات خاصی که باید همه آن‌ها را پیاده‌سازی و اجرا کنیم، صحبت کنیم.»

قابل‌ذکر است که ابیی احمد (Abiy Ahmed) نخست‌وزیر جدید اتیوپی در تاریخ ۳ می (۱۳ اردیبهشت‌ماه) سال جاری در خارطوم پس از دیدار با عمر البشیر (Omar Al Bashir) رئیس‌جمهور سودان، گفت که اتيوپی قصد ندارد با ساخت این سد به سودان و مصر آسیب برساند. کمیته علمی جدید، که متشکل از کارشناسان مستقل از دانشگاه‌های این سه کشور است، بر فعالیت سد و پر شدن مخزن آن تمرکز خواهند کرد. این کار ظرف سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.

بر اساس اظهارات سیلشی، به درخواست سه کشور یک شرکت مشاور فرانسوی در حال بررسی تأثیر احتمالی زیست‌محیطی سد مذکور بوده و تاریخ ۱۸ یا ۱۹ ماه جون برابر با ۱۸ – ۱۹ خردادماه سال جاری نتیجه را اعلام خواهد کرد. او اضافه کرد که این سه گروه به‌طور متناوب هر شش ماه با یکدیگر ملاقات خواهند داشت تا مسائل منطقه‌ای مانند تجارت، زیرساخت‌ها و همچنین سد را موردبررسی قرار دهند. یکی از اهداف آن نزدیکی سه کشور از طریق تلاش‌های توسعه و پیشرفت است. دور بعدی مذاکرات در سطح بالایی در تاریخ ۳ جولای (۱۲ تیرماه) سال جاری در قاهره برگزار خواهد شد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: phys

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا