هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به کار خود پایان داد

هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع "از الگوی پایه به سوی الگوی ایرانی پیشرفت" طی روزهای 19 و 20 اردیبهشت در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

جمع بندی محتوایی مقالات کنفرانس

دکتر هادی اکبر زاده، دبیر کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  در گزارش جمع بندی کنفرانس تأکید کرد: در مدت دو روز برگزاری کنفرانس، مباحث و مقالات خوبی در دسته بندی های: فرهنگ و معنویت، علم و فناوری، سیاست- امنیت و دفاع، اقتصاد، آمایش و محیط زیست، زن و خانواده، عدالت، الزامات اجرای الگو مطرح شد.

به گفته دکتر اکبر زاده، لزوم تمایز معنویت اسلامی با معنویت در دیگر مکاتب، تأکید بر معنویت کاربردی، ضرورت توجه به معنویت و تربیت وحیائی در سیاست و برنامه های آموزشی، سلامت معنوی- پارادایم حاکم بر نظام سلامت، ضرورت نگرش توحیدی و معنوی به سرمایه های زیستی، نقش اساسی بن مایه های فرهنگی در فرآیند پیشرفت، ظرفیت آموزش و پرورش در شکل گیری سبک زندگی متناسب با پیشرفت، از جمله مهمترین نکاتی بودند که پژوهشگران و محققان در حوزه فرهنگ و معنویت به آنها اشاره کردند.

تقدم علم بر فناوری، نقش عوامل نهادی و محیطی در توسعه علم، فناوری و نوآوری، فضای آزاد اندیشی و نقدپذیری لازمه پیشرفت علمی، ضرورت توجه به میراث تاریخی کشور در شکوفایی علمی و نوآوری، ضرورت توجه به مدیریت دانش، از نکات مورد اشاره در حوزه علم و فناوری بودند.

در حوزه سیاست- امنیت و دفاع، پژوهشگران به موارد از جمله: اولویت امنیت نرم بر امنیت سخت، تأکید بر هنر در امنیت نرم، تأکید بر امنیت هویت پایه و عدالت پایه، تأکید بر ارتباط دو سویه امنیت غذایی و امنیت ملی، تبیین سازوکارهای قاعده مندی رقابت های سیاسی، ضرورت توجه به نهادسازی و دولت سازی، اشاره کردند.

در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی پیشرفت اقتصادی، رویکرد نوع دوستی در اقتصاد اسلامی در مقابل رویکرد حداکثرسازی نفع شخصی در اقتصاد متعارف، امنیت حقوق مالکیت لازمه پیشرفت، ضرورت طراحی الگوی تجارت و بازاریابی اسلامی، ضرورت تبیین الگوی مصرف اسلامی بر سه پایه تلاش، توکل، اطعام و صدقه، مورد توجه پژوهشگران بود.

ضرورت تبیین و ترویج مبانی دینی و حفظ محیط زیست، تقدم پیشگیری بر درمان در حوزه محیط زیست، تبیین رویکرد آمایشی پیشرفت براساس چهارچوب های معرفت اسلامی، رویکرد آمایشی پیش نیاز پیشرفت عدالت محور، از جمله مهمترین نکاتی بودند که در حوزه آمایش و محیط زیست مورد توجه قرار گفتند.

ضرورت توجه به نقش اساسی سرمایه و مشارکت زنان در پیشرفت، تأکید بر توسعه متوازن به لحاظ جنسیتی با مشارکت زنان و مردان، ترویج سبک زندگی خانواده محور با تسهیل ازدواج و تجه به نقش والای مادری، ضرورت توجه به سبک زندگی شاد براساس مبانی اسلامی و شاخص سازیبرای آن در الگوی پیشرفت، ضرورت سیاست گذاری برای تضمین جمعیتی کشور، مهمترین نکاتی بودند که در حوزه زن و خانواده مورد توجه قرار گفتند.

معیارها و شاخص های سیاست فرهنگی عادلانه در نظام اسلامی، عدالت اقتصادی و شاخص های آن در اسلام، مولفه های عدالت اجتماعی در شهر اسلامی مهمترین نکاتی بودند که در حوزه عدالت مورد توجه قرار گفتند.

ضرورت تدوین نقشه راه تحقق الگو، ضرورت تبدیل الگو به برنامه اقدام برای همگان، ضرورت ارتقا باور و علاقه به الگو از سطح باور و علاقه سیاست گذاران به سطح علاقه و باور عمومی، ضرورت توجه به موانع اجرایی الگو، لزوم بهره گیری از تجربیات موفق کشورها در فرآیند اجرای الگو، لزوم پویایی الگو با توجه به روندهای جهانی و تحولات سریع آینده، لزوم توجه به چالش ها و موانع تحقق اسناد پیشین توسعه کشور، ضرورت تبیین جایگاه الگو در سامانه اسناد برنامه ای کشور، مهمترین نکاتی بودند که در حوزه الزامات اجرای الگو مورد توجه قرار گفتند.

رساله های برتر و شایسته تقدیر

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با هدف تشویق دانشجویان به پرداختن به موضوع الگوی پیشرفت، همزمان با برگزاری هفتمین کنفرانس الگوی پیشرفت، از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از داوری با اهدای جوایز نقدی قدردانی به عمل آورد.

آثار ارسالی آن دسته از دانش‌آموختگان مقاطع مختلف کارشناسی ارشد، دکتری و معادل حوزوی واجد شرایط و یا آن دسته از دانشجویان دانشگاهی و طلاب حوزه‌های علمیه که موضوع رساله و پایان‌نامه آنها در زمینه پیشرفت بود، در شورای داوران و انتخاب داور با توجه به موضوع پژوهش مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. آثار از دو طریق فراخوان و ارسال آثار توسط متقاضیان (حدود 450 اثر ارسالی) و جست‌وجو در سامانه ایران داک (بیش از ده هزار عنوان) بررسی شدند.

در مرحله اول داوری 160 رساله انتخاب شدند؛ در مرحله دوم 45 رساله برای داوران تخصصی ارسال شد؛ در مرحله سوم با توجه به نظرات داوران، 28 رساله برای داوری نهایی تعیین شدند و در مرحله آخر، شورای داوری تعداد 4 اثر را در دو قالب تقدیر (2 اثر) و شایسته تقدیر (2 اثر) انتخاب کردند.

مراسم اختتامیه با تقدیر از رساله های برتر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  و با حضور دکتر هادی اکبر زاده، دکتر عباسعلی زالی، سید عباس نبوی، دکتر رضا مکنون، دکتر محمدحسین پناهی، دکتر حسین علی بهرامی، دکتر محمدحسین صفارهرندی، و جمعی از اساتید، صاحبنظران و فرهیختگان ادامه پیدا کرد. براساس رأی هیئت داوران، حدیث اقبال از دانشگاه علامه طباطبایی با رساله "الگوی ایرانی مردم سالاری اسلامی؛ ظرفیت ها و چالش ها با نگاه به بیداری اسلامی" و محمدحسین باقری فرد از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با رساله "طراحی الگوی اسلامی ایرانی خط مشی گذاری فرهنگی" به عنوان صاحبان رساله های برتر معرفی شدند.

همچنین بهزاد عمران زاده از دانشگاه تهران با رساله " تبیین عدالت فضایی در شهر آرمانی اسلام" و  فاطمه سرخه دهی از دانشگاه الزهرا (س) با رساله "مولفه های ایرانی یک الگوی توسعه با رویکرد نهادگرایی جدید و با تاکید بر نقش حقوق مالکیت" به عنوان صاحبان رساله های شایسته تقدیر معرفی شدند.

رونمایی از آثار علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رونمایی از آثار علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رسما به کار خود پایان داد.

آثار رونمایی شده در هفتمین کنفرانس، برخلاف سال های گذشته از تنوع شکلی و کیفی مناسبی برخوردار بوده و می تواند برای مخاطبان الگو و دغدغه مندان پیشرفت ایران اسلامی جذاب و درخور توجه باشد. این آثار شامل تک نگاشت ها، گزیده مقالات مرتبط با پیشرفت (به دو زبان انگلیسی و عربی)، برگزیده مقالات موضوعی کنفرانس ها، نگاشت ها و نگرش ها و دیگر آثار علمی و راهبردی می باشد.

آثار علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حدود 30 عنوان مجلد شده اند که در آینده پیش رو، در اختیار مخاطبان از طریق چاپی و الکترونیکی قرار خواهند گرفت. این آثار در قالب 10 جلد تک نگاشت، 2 جلد گزیده مقالات مرتبط با پیشرفت، 10 جلد نگاشت ها و نگرش ها، 5 جلد مقالات برگزیده کنفرانس ها (کتب موضوعی)، 1 جلد سایر (نظام مسائل و موضوعات الگو/ معاونت علمی)، رونمایی شد.

تک نگاشت انقلاب اسلامی و مسئله تجدد – دکتر سید صادق حقیقت، نظریه بازسازی شده كنش ارتباطی و بایسته های توسعه فرهنگی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران – دکتر محمود شفیعی، آسیب شناسی فقهی پیشرفت اقتصادی کشور در سه دهه گذشته – حجت الاسلام حسین عندلیب، سرمایه اجتماعی در ایران «با تاکید بر بستر اجتماعی و اسلامی» – دکتر سید احمد فیروزآبادی و دکتر محمد سلطان زاده، بودجه بندی رویه ای: تدبیری برای عادلانه تر شدن فراگرد بودجه بندی در ایران – دکتر علی اصغر پورعزت و دکتر میریعقوب سیدرضایی، دانش بومی و پیشرفت در نواحی روستایی – دکتر مجید یاسوری و سیده فاطمه میرامامی، معیارها و شاخص های سیاسی و اجتماعی در نظریه عدالت اسلامی – حجت الاسلام دکتر رسول هاجری، تحلیـل و ارزیابی خـردورزی ایرانیـان – دکتر سید محمد میرسندسی، پیشرفت سیاسی و سیاست اخلاقی – جلال درخشه، درآمدی انتقادی بر مفهوم توسعه سیاسی – حمیرا مشیرزاده، 10 تک نگاشت رونمایی شده در اختتامیه هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بودند.

الگوی اسلامی پیشرفت؛ چکیده مقالات (زبان انگلیسی)، الگوی اسلامی پیشرفت؛ چکیده مقالات (زبان عربی)، 2 اثر بخش گزیده مقالات مرتبط با پیشرفت بودند. دین و پیشرفت، آزادی و پیشرفت، آمایش و پیشرفت، آزادی و پیشرفت، علم و پیشرفت،  مبانی و ماهیت پیشرفت، خانواده و پیشرفت، روش شناسی پیشرفت، اقتصاد و پیشرفت، عدالت و پیشرفت، 10 اثر بخش نگاشت ها و نگرش ها را تشکیل می دادند. افق و تدابیر اجتماعی- فرهنگی، افق و تدابیر سیاسی- امنیتی، افق و تدابیر اقتصادی، افق و تدابیر علم و فناوری، آرمان و رسالت، 5 مقاله برگزیده کنفرانس ها (کتب موضوعی) بودند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا