اگر به نخبگان بها ندهیم،توسعه‌ای شکل نخواهد گرفت

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، رحمت صادقی، شامگاه دوشنبه (17 اردیبهشت) در نشست هم‌اندیشی نخبگان و استعدادهای برتر کردستان با استاندار که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: نخبگان و فرهیختگان علمی بزرگترین سرمایه‌های هر ملتی هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد کارآفرینان موفق و افراد تأثیرگذار در آمریکا را نخبگان تشکیل می‌دهند، افزود: کشور ژاپن بدون دارا بودن هیچ گونه منابع طبیعی درآمدزا، تنها با تکیه بر نیروی انسانی نخبه خود ایده‌های آنان را تجاری می‌کند، این کشور با وارد کردن مواد خام از دیگر کشورها به وسیله نبوغ و استعداد نخبگان خود مواد خام را به کالای مصرفی تبدیل کرده و به سایر کشورها صادر می‌کند.

رئیس بنیاد نخبگان کردستان فرار مغزها را یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه دانست و گفت: هوش و استعداد یک موهبت الهی و مزیت‌آفرین است و به همین خاطر اگر به نخبگان اجازه دخالت در امور کشور  داده نشود، نمی‌توان توسعه را انتظار داشت.

وی با تأکید بر اینکه بدون توجه به نخبگان و بدون درگیر کردن آنان در مسائل و امور استان نمی‌توانیم انتظار پیشرفت را داشته باشیم، تصریح کرد: تجربیات نشان داده است اگر تمام دارایی‌های کشور به کردستان سرازیر شود، اما به نخبگان بها ندهیم، توسعه‌ای شکل نخواهد گرفت.

450 نخبه عضو بنیاد نخبگان کردستان هستند

صادقی در ادامه با بیان اینکه مأموریت بنیاد نخبگان در دو سطح شناسایی نخبگان و ایجاد هم‌افزایی بین آنان با سطوح مختلف جامعه است، گفت: 450 نفر از افراد مشمول یکی از تسهیلات بنیاد نخبگان استان کردستان از جمله جایزه‌های تحصیلی، تسهیلات نظام وظیفه، تسهیلات پسادکتری و … قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) یکی از برنامه‌های شناسایی نخبگان و تدوین اطلس جامع آنان است، افزود: برنامه شهاب با همکاری آموزش و پرورش و با هدف شناسایی استعدادهای برتر از کودکی و دبستان شروع می‌شود.

صادقی با اعلام اینکه نباید نخبگی را صرفاً محدود به حوزه‌های علمی دانست، گفت: هر کس بر اساس توانایی‌هایش می‌تواند در یک حوزه نخبه باشد، چرا که بر اساس تقسیم بندی‌های صورت گرفته در هشت حوزه نخبه قابل تعریف است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت خیرین برای بسترسازی حضور بیشتر نخبگانی که توانایی مالی مناسبی ندارند در بنیاد نخبگان فراهم شده، افزود: خیرین در حوزه فناوری تسهیلاتی را برای سرآمدان این حوزه در نظر گرفته‌اند که برای حفظ کرامت این افراد از آن به عنوان جایزه یاد می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان کردستان با اشاره به اینکه برگزاری اردوی جهادی یکی دیگر از رسالت‌های بنیاد نخبگان در راستای درگیرسازی نخبگان در مشکلات پیش روی جامعه و تقویت احساس نوع دوستی در آنان است، خاطرنشان کرد: طی یک‌سال اخیر به همین خاطر گروهی از نخبگان روانشناس و مشاور به مناطق زلزله‌زده گسیل شدند و هم‌چنین در منطقه کلاترزان نیز گروهی از متخصصین در حوزه کشاورزی به کشاورزان منطقه، مشاوره‌های رایگان دادند و آنان را در جریان جدیدترین متدهای روز جهان قرار دادند.

وی در پایان با ذکر این نکته که در شهرستان‌های استان به دلیل عدم حمایت از نخبگان آنان به دیگر مناطق کوچانده می‌شوند، یادآور شد: برای تجمیع این افراد و جلوگیری از خروج این سرمایه‌ها از استان، شوراهایی تشکیل شد تا بتوان از ظرفیت‌های آنان در جهت پیشرفت شهرستان‌ها بهره گرفت. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا