کالای ایرانی در پوشش مونتاژ کاری افتخار نیست

فارغ از مزایا و دستاوردهای حمایت از کالای ایرانی که در طی روزهای گذشته به کرات به ابعاد آن پرداخته شده، نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که برخی از فعالان حوزه صنعتی، با واردات قطعات منفصله به سر هم بندی پیچ و مهره یا به تعبیری مونتاژ کاری مبادرت می‌ورزند و محصول حاصله را تحت عنوان تولید ملی، روانه بازار می‌کنند ، رویه و رویکردی که متاسفانه باید به آن عنوان خود فریبی یا دیگر فریبی را اطلاق کرد زیرا واضح است که چنین محصولاتی از اصل و اساس در قالب تولید داخلی نمی‌گنجد و زمانی می‌توان یک محصول را تولید بومی نام نهاد که قطعات منفصله آن نیز در داخل کشور تولید و عرضه شود؛ در این میان برخی از کارشناسان و فعالان حوزه صنعتی حتی کالاهایی که برخی  از قطعات مورد نیاز آن، از آن سوی مرزها وارد کشور می‌شود را در قالب تولید ملی نامگذاری می‌کنند.

مونتاژ قطعات خارجی با نام تولید داخلی؛ خیانتی نا بخشودنی

احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: مونتاژ قطعات خارجی با نام کالای ایرانی مصداق واقعی دور زدن قانون و به اصطلاح کلاه گذاشتن بر سر مردم است.

وی افزود: رفع قوانین دست‌وپاگیر تولید داخلی، ممانعت از ورود کالاهای قاچاق و تاکید بر افزایش کیفیت کالای داخلی، پارامترهای حمایت از تولید داخلی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. متاسفانه در کشور قوانین دست و پاگیر بسیاری وجود دارد که موجب نارضایتی تولید کننده را فراهم می آورد و این قوانین در همه ابعاد مرتبط با صنعت مانند قوانین حقوق کارگران، قوانین بیمه، قوانین بانک‌ها و تسهیلات آنها، قوانین تامین اجتماعی و قوانین مالیات مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود کالای جایگزین مناسب داخلی برای کالاهای خارجی، اولین قدم در راستای تحقق شعار "حمایت از کالای ایرانی" خواهد بود، اظهار کرد: با این وجود گاهی مشاهده می‌شود که کالای ایرانی با استاندارهای 40 یا 50 سال گذشته در حال تولید است که باید برای رفع این مشکل اقدام های جدی صورت پذیرد. چنانچه کالای ایرانی به لحاظ کیفیت و کمیت بتواند پاسخگوی نیاز داخل کشور باشد می‌توانیم مانند بسیاری از کشورها مبادی ورود تعدادی از کالای وارداتی را مسدود کنیم؛ کما اینکه این امر در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است.

تاکید بر حمایت از کالای ایرانی نه کالای مونتاژ داخل

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: مقام معظم رهبری شعار امسال را حمایت از کالای ایرانی قرار دادند و ایشان تاکید کردند که منظورشان حمایت از کالای ایرانی است نه کالای خارجی که در داخل مونتاژ می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خدمات پس از فروش در کشور در خصوص کالای ایرانی قابل قبول نیست، عنوان کرد: برند های خارجی خدمات پس از فروش بهتری دارند و یکی از مسایل مهم و بهترین نوع تبلیغ کالا، خدمات پس از فروش محصول است و تولیدکنندگان باید توجه ویژه تری به این موضوع داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید از کالای ایرانی حمایت کنیم تا انگیزه تولید از بین نرود، افزود: مردم می‌دانند که اگر از کالای ایرانی حمایت کنند، اشتغال جوانان تامین می‌شود؛ مردم کشورهایی مانند کره ابتدا کالای کم کیفیت داخلی خود را خریدند تا محصولاتشان به این کیفیت رسیده است و در ایران نیز باید مردم از کالای ایرانی حمایت کنند تا کیفیت نیز مطلوب تر شود.

فلسفه حمایت از کالای ایرانی، تنها یک نام و عبارت نیست

احمد رستمی، یکی از فعالان عرصه صنعت و تولید در غرب استان تهران، با اشاره به ضرورت دوری جستن از رویه مونتاژ کاری در میان برخی از تولیدکنندگان اظهار کرد: اهمیت تولید داخلی تنها به عرضه کالا و بیرون آمدن محصولی از یک واحد تولیدی بزرگ، متوسط یا کوچک خلاصه نمی‌شود، بلکه آنچه حائز اهمیت است به استقلال کشور از حیث اقتصادی و صنعتی و عدم وابستگی به فلان کمپانی یا تولید کننده خارجی معطوف می‌شود.

وی افزود: زمانی که بر ضرورت تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی تاکید می‌شود، مواردی همچون عدم خروج ارز از کشور، توسعه فرصت‌های شغلی، رونق تولید، بالا رفتن فضای رقابتی میان تولیدکنندگان و فرهنگ استفاده و مصرف کالای داخلی مد نظر قرار می‌گیرد در غیر این صورت، بستن پیچ و مهره و نصب قطعات منفصله وارداتی به یکدیگر، دستاوردهای مذکور را در پی نخواهد داشت و به تبع نمی‌توان آن را در زمره تولیدات داخلی محسوب کرد.

این فعال حوزه صنعت و تولید در غرب استان تهران بیان کرد: این موضوع را (مونتاژ کاری) حتی در برخی صنایع بزرگ تولیدی ایران نیز شاهد هستیم اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که فلسفه تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی، تنها یک نام و عبارت نیست؛ بلکه اهمیت آن به دستاوردها و توفیقاتی معطوف می‌شود که در سیر تولید برای کشور حاصل می‌شود در غیر این صورت، یدک کشیدن عنوان کالای ایرانی در پوشش مونتاژ کاری افتخاری نیست که برخی آن را مایع بالندگی کشور قلمداد کنند و اساسا نظر مقام معظم رهبری نیز به موضوع تولید داخلی، مونتاژ کاری نبوده و نیست.

ضرورت واردات تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا

چندی پیش، مجتبی خسرو تاج، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکار فاصله گرفتن از فرهنگ مونتاژ کاری را در اِتِکای به تکنولوژی و دانش روز دنیا بیان کرد.

او معتقد است؛ یکی از دلایل  بروز این نارسایی (مونتاژ کاری) را باید در ضعف آکادمیک کشور (در برخی حوزه ها) جستجو کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: باید نظام علمی و دانشگاهی کشور در تقویت داده‌های خود به ضریبی از توفیق نائل شود که ضعف‌ها و کاستی‌های صنعت و تولید داخلی را تشخیص داده و با واردات تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا، کمک حال تولید کننده داخلی باشد.

به زعم خسرو تاج می‌توان همچون حوزه‌هایی مانند هوا فضا، پتروشیمی، نانو و… که با اتکای به دانش فنی بومی، موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده‌ایم در دیگر حوزه‌ها و عرصه‌های صنعتی و تولیدی چنین توفیقاتی را استمرار بخشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می ‌گوید: می‌توان به جای واردات قطعات منفصله و مونتاژ کاری با واردات فناوری و تکنولوژی روز دنیا، تولید داخلی را با تحولات چشمگیر و سازنده ای همراه کرد و این امر ضرورتی است که با مدیریت واردات ، تسهیل و قابل حُصول خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام شرکت هایی که منتاژ میکنن اتفاقا باید بیشتر حمایت بشن تا از حالت منتاژ برسن به تولید خالص ولی اینخبرتون ی مقدار جانب دارانه و بد بود چرا که احتمالا شما در جریان مشکلات شرکت های ایرانی نیستید …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا