چین بزرگ‌ترین برنامه باران ساز جهان را اجرا می‌کند

تغییر دادن آب‌وهوا برای انسان به امری عادی بدل شده است. بارورسازی ابرها برای بارش در نقاط خاص، استفاده از فناوری‌های مدرن برای بهبود رطوبت و آب‌وهوای یک منطقه و مواردی ازاین‌دست، فناوری‌های مدرنی هستند که به لطف پیشرفت علمی بشر ممکن شده‌اند.

در این میان دولت چین قصد دارد تا یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های تغییر آب‌وهوا در تاریخ بشر را اجرا کند. این پروژه در حقیقت یک سیستم تغییر آب‌وهوا از طریق باران سازی است. این پروژه که به کمک ارتش چین انجام می‌شود قرار است تا موجب شود که بخش‌های بزرگی از این کشور بتوانند از نعمت باران بیشتر بهره‌مند شوند.

در حقیقت این پروژه یک طرح نظامی است و به همین دلیل نیز چین از ارائه جزئیات دقیق درباره نحوه عملکرد آن خودداری می‌کند ولی در عمل دولت این کشور اطلاعاتی مناسب را به رسانه‌ها اعلام کرده است. این طرح قرار است تا ابعادی شگفت‌انگیز یعنی 390 هار مایل مربع یا به عبارت دقیق‌تر یک‌میلیون و 10 هزار و 95 کیلومترمربع اندازه داشته باشد.

این ابعاد از بسیاری از کشورهای جهان بزرگ‌تر است و به‌خودی‌خود نشان می‌دهد که این پروژه چه عظمت و ابهتی دارد. در این میان استفاده از این طرح می‌تواند موجب شود که آب‌وهوای مناطق مختلفی از چین دستخوش تغییر شده و کشاورزی و محیط‌زیست این کشور به‌شدت به‌واسطه این طرح بهبود یابند.

البته مفهوم اجرایی این طرح را نمی‌توان یک انقلاب مدرن دانست زیرا چنین طرح‌هایی پیش‌ازاین نیز در نقاط مختلف جهان اجرایی شده بودند ولی موردی که این پروژه را از سایر موارد مجزا می‌کند، ابعاد بسیار عظیم این پروژه است. این پروژه می‌تواند موجب شود که میزان بارش در منطقه تبت در چین افزایش پیدا کند و به‌این‌ترتیب این قطب بسیار مهم تأمین آب شرب در منطقه، برای کل کشور چین مفید واقع خواهد شد.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا