نمایندگی بانک خون بندناف جهاددانشگاهی در چهار کشور راه اندازی می گردد

دکتر مرتضی ضرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان اظهار کرد: پیش از این نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی در اقلیم کردستان عراق راه‌اندازی شده و امسال یک شعبه در جنوب عراق در کربلای معلی، یک نمایندگی در مسقط عمان، و دو نمایندگی نیز در دمشق سوریه و باکو آذربایجان راه‌اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه مقدمات کار از سال گذشته آغاز شده افزود: تلاش ما بر این است که این نمایندگی‌ها تا پایان امسال راه‌اندازی و آغاز به‌کار کنند.
مدیرعامل شرکت فناوری بن ‌یاخته‌های رویان از وجود دو بانک عمومی ذخیره‌سازی خون بندناف و بانک خصوصی ذخیره‌سازی خون بندناف در ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر 15 هزار نمونه در بانک عمومی ذخیره‌سازی خون بندناف و بالغ بر 90 هزار نمونه نیز در بانک خصوصی ذخیره‌سازی خون بندناف کشور ذخیره‌سازی شده است.
وی به رویکرد کشورهای توسعه‌یافته به استفاده از دانش ذخیره‌سازی خون بندناف اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سطح دنیا 750 هزار نمونه در بانک عمومی و بالغ بر سه میلیون نمونه در بانک‌های خصوصی ذخیره‌سازی خون بندناف دنیا ذخیره‌سازی شده که تاکنون از بالغ بر 35 هزار نمونه آن در درمان بیماری‌ها و پیوند استفاده شده است.
دکتر ضرابی در پاسخ به پرسشی در خصوصی چرایی تفاوت فاحش بین حجم ذخیره‌سازی‌ها در بانک‌عمومی و بانک خصوصی خون بندناف گفت: دلیل این تفاوت در این است که هزینه‌های ذخیره‌سازی در بانک عمومی با حمایت دولت انجام می‌شود و حجم آن بسته به اعتبارات تخصیصی انجام می‌شود اما در همه هزینه‌ها در بانک خصوصی ذخیره‌سازی خون بندناف از سوی خانواده‌ها تامین می‌شود.

ایران پیشرو در ذخیره‌سازی خون بندناف در خاورمیانه
وی با بیان اینکه ایران بالاترین ظرفیت ذخیره‌سازی خون بندناف را در خاورمیانه دارد ادامه داد: یک بیش از یک دهه فعالیت پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در این زمینه افزون بر 90 هزار نمونه ذخیره‌سازی شده و پیش‌بینی ما بر این است که تا پایان امسال، حجم ذخیره‌سازی ما از 100هزار نمونه گذشته و به باشگاه کشورهای با 100هزار نمونه ذخیره بپیوندیم.
دکتر ضرابی بر ضرورت افزایش تبلیغ بر ذخیره‌سازی نمونه‌های خون بندناف تاکید و تصریح کرد: به هر میزان که شمار و حجم ذخیره‌سازی‌ها بیشتر شود به همان نسبت شانس بیماران برای یافتن نمونه‌ای که با آن تطابق ژنتیکی دارند نیز بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به برخی آمارهای ذخیره‌سازی خون بندناف در ایران گفت: 54 درصد از نمونه‌های ذخیره شده مربوط به نوزادان پسر و 46درصد نیز مربوط به نوزادان دختر است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن ‌ یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی با ابراز نگرانی از افزایش سزارین‌ها در یک دهه اخیر گفت: تنها 14 درصد از نمونه‌های ذخیره‌شده مربوط به زایمان‌های طبیعی است و 86درصد آنها مربوط به زایمان‌های غیرطبیعی و سزارین است.

همکاری 300بیمارستان با جهاددانشگاهی در ذخیره‌سازی خون بندناف
وی از همکاری 300بیمارستان و یک‌هزار پزشک با جهاددانشگاهی در زمینه ذخیره‌سازی خون بندناف در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر دفاتر نمایندگی خون بندناف در همه استان‌های کشور راه‌اندازی و این خدمات را به هم‌وطنان ارائه می‌دهند.

دکتر ضرابی با بیان اینکه تاکنون از نمونه‌های ذخیره شده در 100عمل پیوند در کشور استفاده شده افزود: عمده این پیوندها در بیمارستان شریعتی انجام شده که 20 نمونه آن مربوط به بانک خون بندناف رویان بوده که در درمان بیماری‌هایی مثل تالاسمی، انواع سرطان‌های خونی، کم‌خونی مادرزادی و… مورد استفاده قرار گرفته است.

درمان ناباروری 2000بیمار از 31 کشور جهان در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌ یاخته‌های رویان با اشاره به پیشرفت‌های پژوهشگاه رویان در درمان ناباروری گفت: این مجموعه امروز در سطح بین‌المللی از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است به‌طوری که بیش از 2000بیمار از 31 کشور جهان برای درمان ناباروری و سلول‌درمانی به ایران آمده و از خدمات پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی استفاده کردند.
وی با بیان اینکه 80درصد این بیماران از کشورهای منطقه و همسایه ایران بودند افزود: مجموعه رویان جهاددانشگاهی ظرفیت بسیار بالایی در این بخش دارد که انتظار می‌رود با حمایت از آن زمینه رشد بیش از پیش آن فراهم شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا