ضرورت تمرکز دانشجویان دکترا بر فعالیت های پژوهشی

دکتر علی اکبر مرآتی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به ضعف امکانات پژوهشی دانشگاه های کشور برای جذب دانشجویان مقطع دکترا، گفت: در مقطع دکترا و تحصیلات تکمیلی، عمده کاری که دانشجو باید انجام دهد کار پژوهشی است. هم اکنون در مقاطع تحصیلات تکمیلی از نظر آموزشی هیچ گونه مشکلی در داخل کشور وجود ندارد و سیستم آموزشی ما قادر است دانشجویان بیشتری حتی نسبت به میزان فعلی جذب کند. اما به صراحت عرض می کنم در زمینه پژوهش که عمده فعالیت دانشجویان این مقاطع می بایست روی آن متمرکز باشد، امکانات لازم وجود ندارد. تا آنجا که برای تامین برخی امکانات جزیی، گاهی مجبور می شویم که از خود دانشجو بخواهیم آن را تهیه کند. چنانچه آن دانشجو توانایی مالی برای اداره خود یا خانواده اش را نداشته باشد، طبیعی است که تمرکز کافی برای پژوهش کردن را ندارد.

استاد دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، افزود: در مورد بودجه های تخصیص یافته به دانشگاه ها، می بایست بخش قابل ملاحظه ای هم به پژوهش اختصاص یابد. اگر بودجه لازم برای این کار تامین نشود، مطمئنا وجود این همه دانشجوی دکترا در دانشگاه ها که بسیار بیشتر از توان پاسخگویی امکانات موجود پژوهشی است، به کیفیت آموزش لطمه وارد خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به ساختار تربیت دانشجویان مقطع دکترا در کشورهای مختلف، تصریح کرد: در کشورهای مختلف، سیستم های متفاوتی برای تربیت دانشجویان مقطع دکترا تعریف کرده اند. بعضی کشورها مثل ژاپن عمدتا پژوهش محور هستند. یعنی دانشجو چند واحد آموزشی را می گذراند اما حجم اصلی کار او را فعالیت های پژوهشی تشکیل می دهد. در کشورهای اروپایی و آمریکا هم به همین صورت است اما متاسفانه دیدگاه موجود در کشور ما بدین ترتیب است که واحدهای آموزشی به عنوان اصل کار محسوب می شود و پروژه را هم در کنار آن به نحوی به انجام می رسانند. در حالی که نباید اینچنین باشد و دانشجویی که وارد مقطع دکترا می شود، می بایست از همان  ترم اول کار پژوهشی را شروع کند و عملا 4 سال به پژوهش بپردازد تا بتواند فارغ التحصیل شود. در بسیاری از دانشگاه های ما، دانشجو تا دو سال اول چندان با پژوهش سر و کار ندارد و در دو سال بعد کار پژوهشی را آغاز می کند. چنین دانشجویی باید آنقدر باهوش باشد و امکانات پژوهشی کافی در اختیار داشته باشد که بتواند با دو سال پژوهش در حد یک دانشجوی دکترا فارغ التحصیل شود. در غیر این صورت حتی 4 سال پژوهش هم کافی نخواهد بود.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا