نمایشگاهی برای ارتباط بازار و تولیدکنندگان با دانشگاهیان

ازاین‌رو، بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان نساجی معتقدند باید برای رشته طراحی پارچه و لباس ارزش بسیاری قائل شد. به‌ویژه مقوله طراحی پارچه که از یک‌سو در حفظ فرهنگ و ملیت یک کشور نقش به سزایی دارد و از سوی دیگر می‌تواند بهترین، راحت‌ترین و کاربردی‌ترین لباس‌ها و پارچه‌ها را برای مردم جامعه به ارمغان بیاورد.

به دلیل این اهمیت و به بهانه برگزاری نمایشگاه طراحی پارچه نقش قماش، خبرگزاری سیناپرس، گزارشی در رابطه با این رشته هنری آماده کرده که خواندنش خالی از لطف نیست.

دکتر فرشته کیاوش عضو هیئت‌علمی گروه پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ درباره برگزاری نمایشگاه طراحی پارچه نقش قماش توسط دانشجویان این دانشگاه گفت: دانشجویان پس از ۴ سال درس خواندن باید پایان‌نامه‌ای ارائه دهند که ما در گروه پارچه  و لباس دانشگاه ه علم وفرهنگ تصمیم گرفتیم پایان‌نامه‌ها را کاربردی ترکنیم و به بخش عملی سوق دهیم.

وی بابیان اینکه هدف ما از برپایی چنین نمایشگاه‌هایی این است که بُعد هنری و دانشگاهی کار را نشان داده و بازار را درگیر کنیم، در خصوص ارتباط بازار و تولیدکنندگان با دانشگاهیان تصریح کرد: این نمایشگاه انگیزه دانشجویان را بالا می‌برد و تولیدکنندگان را نیز به میان می‌آورد .امیدواریم بتوانیم این‌گونه ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه طراحی و چاپ پارچه را تقویت کنیم.

این عضو هیئت‌علمی گروه هنر دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: هرچند که مسیر ارتباط بین طراحان و صنعت باید ترمیم شود و این مهم بسیار سخت است اما اگر دانشجویان نیز در بحث کسب تجربه که همان دوران کارآموزی آن‌هاست بتوانند خوب عمل کنند حتماً جذب صنعت خواهند شد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه این گروه دانشجویان که نمایشگاه نقش قماش را راه‌اندازی کرده‌اند از دانشجویان پرتلاش و موفقی هستند که امیدوارم بهترین تجربه‌ها را کسب کنند.

 

کمک به برقراری ارتباط بهتر با صنعت نساجی و پوشاک

در ادامه دکتر پروانه قاسمیان دستجردی، مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ در رابطه با برگزاری این نمایشگاه گفت: دانشجویان رشته‌های طراحی پارچه و طراحی لباس موظف هستند پروژه نهایی خود را به‌صورت نمایشگاه گروهی ارائه ‌دهند. باوجود هزینه‌ای که برگزاری نمایشگاه خارج از دانشگاه برای دانشجویان داشت، اما حسن آن این بود که خانواده‌ها نیز می‌توانستند در برنامه پایانی، در کنار دانشجویان حضور داشته باشند.

وی تأکید کرد:  پیش‌ از این عنوان شده بود که اگر دانشگاه بتواند فضای مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار دهد، نمایشگاه گروهی در خود دانشگاه برگزار شود. این موضوع در این ترم محقق شد و برای نخستین بار، شاهد برگزاری نمایشگاه گروهی دانشجویان در محل دانشگاه هستیم.

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر و معماری به استقبال خوب از این گونه نمایشگاه ها اشاره کرد و گفت:  در طول سال‌های برگزاری این نمایشگاه، دعوت‌نامه‌هایی نیز برای صنف پارچه و نساجی، شرکت‌ها و تولیدهای بزرگ نیازمند طراح، ارسال‌ شده است. برگزاری نمایشگاه‌هایی از این‌دست، به برقراری ارتباط بهتر با صنعت نساجی و پوشاک کمک می‌کند.

قاسمیان دستجردی خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته‌های طراحی پارچه و طراحی لباس از آغاز دوره تحصیلات دانشگاهی، باید خط کاری ویژه خود را داشته باشند و پروژه‌های نهایی که در نمایشگاه ارائه می‌شوند، اکیداً کپی‌برداری نیستند.

وی اظهار کرد: منابع الهام دانشجویان برای این طراحی‌ها، نقوش سنتی و برگه‌های ایرانی است؛ بنابراین این طرح‌ها حاصل خلاقیت دانشجویان هستند و از بدو تأسیس گروه رشته طراحی پارچه و لباس در دانشگاه علم و فرهنگ در سال 74 تاکنون، همیشه از دانشجویان خواسته‌ایم که ایده خلاقانه ارائه کنند و شاهد این هستیم که دانشجویان نسبت به قبل، خلاق‌تر شده‌اند.

امید به آینده پیش روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حوزه هنر

دکتر شهره فضل وزیری عضو هیئت‌علمی گروه طراحی لباس و پارچه دانشگاه علم وفرهنگ نیز درباره نمایشگاه نقش قماش اظهار کرد:دانشجویان به‌عنوان دستاورد ۴ ساله دردوران تحصیلشان به‌جای پایان‌نامه کارهایشان را به‌صورت نمایشگاهی ارائه می‌دهند که تا امروز این فرآیند موفقیت‌آمیز بوده است.

وی بابیان اینکه این نمایشگاه‌ها درگذشته در فرهنگسراها برگزار می‌شد که با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و خوشبختانه از زمانی که به دانشگاه برگشتیم مشکلاتمان حل شد، افزود: دانشجویان رشته هنر با ارائه این پورت فولیو تجربه کاری خوبی به دست می‌آورند و امیدواریم بتوانند جذب صنعت نیز بشوند.

این عضو هیئت‌علمی در رابطه با ارتباط این گروه هنری با صنعت گفت: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم ارتباطی که باید با صنعت و تولیدکنندگان برقرار کنیم و راه سختی در پیش است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های این حوزه گفت: طی سالیان گذشته تا به امروز حوزه طراحی لباس و چاپ پیشرفت‌های زیادی داشته است و امید داریم که با این چشم‌انداز آینده خوبی پیش روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حوزه هنر قرار بگیرد.

 

گفتوگو:فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا