ایران مدتها مخزنی از هوش و فرهنگ پیشرفته بوده است

 دکتر سدریک ویلانی استاد دانشگاه لیون و رئیس پژوهشکده هنری پوانکاره بعد از ارائه سخنرانی خود در دانشگاه شریف با موضوع «سیاره ها، ستاره ها و ابدیت (پایداری و رفتار بلندمدت در مکانیک سماوی کلاسیک)» حدود یک ساعت به پرسش های استادان و دانشجویان حاضر در مراسم پاسخ گفت.وی بعد از سخنرانی اظهار داشت: طی ارائه، سالن بزرگ جابربن حیان به طور کامل پر شده بود و برخی ایستاده به سخنرانی گوش می کردند و سئوالات بیشماری پرسیده شد و حتی بسیاری موفق به طرح سئوال نشدند که این همه اشتیاق دانشجویان برای من بسیار جالب بود.

ویلانی افزود: به عنوان یک دانشمند می گویم که گسترش ارتباطات علمی می تواند هماهنگی بیشتری میان مردم جهان ایجاد کند و من بسیار علاقمند هستم که در مسیر گسترش ارتباطات میان ملتها کمک کنم و امیدوارم چنین ارتباطاتی برای بهبود روابط دیپلماتیک کشورها نیز مفید واقع شود.

وی به جایگاه دانشمندان ایرانی در دنیا اشاره کرد و گفت: کل جامعه ریاضی بسیار مشعوف شدند که مریم میرزاخانی موفق شد در بالاترین سطوح علمی قرار گیرد زیرا در درجه اول به خاطر آنکه وی یک ریاضیدان برجسته است ضمن آنکه اولین زنی است که توانسته در سطح جایزه فیلدز مطرح شود و همچنین به خاطر آنکه شخصیت بسیار مهربان و حساسی دارد و همواره تلاش می کند تا به دیگران کمک کند.

به گفته این دانشمند جهانی ریاضیات، میرزاخانی با کسب جایزه فیلدز توانست هوشمندی ایرانیان را بیش از پیش در میان دانشمندان به نمایش بگذارد.وی درباره آنچه به دانشجویان کمک می کند تا در مسیر کسب جایزه فیلدز یا انجام کارهای بزرگ در ریاضیات حرکت کنند گفت: هر چند بخشی از این مسیر به شانس بستگی دارد اما دانشجویان باید در یک زمینه خاص تا حد ممکن توانمند شوند و در آن حوزه با کنجکاوی وقایع را دنبال کنند تا فرصت مناسب پیش آمده و آنها بتوانند از این فرصت به موقع استفاده کنند.

ویلانی همچنین بر نقش موثر ارتباط با دیگر دانشمندان و حضور در رخدادهای علمی در پیشرفت های علمی کشورها تاکید کرد. وی تصریح کرد: در این سالن امروز شاهد دانشجویان مشتاق بسیاری بودم که می خواستند بدانند چگونه ریاضیات می تواند به شناخت آنها از جهان کمک کند و در هر کشوری جوانان، آینده کشور را نشان می دهند و من امروز بخشی از آینده ایران را دیدم.

جایزه فیلدز یا مدال (Fields Medal) جایزه ای است که هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی دانان جوان کمتر از چهل سال که کار ارزنده ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می شود.

جایزه فیلدز به طور رسمی از سال 1954 اهدا می شود و به «نوبل ریاضیات» معروف است زیرا جایزه نوبل در رشته ریاضی اهدا نمی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا