طراحی ژل جدید برای توسعه تحقیقات زیست‌پزشکی

به گزارش ایسنا، ژل جدید را می‌توان با استفاده از «کلیک شیمی» ساخت که یک روش برای ساخت سریع و کاربردی مواد با استفاده از چند ترکیب مطمئن است.این ژل قابل تزریق بوده، از این رو می‌توان از آن برای انتقال سلول‌ها یا داروهایی به مناطق خاص بدن مانند محل آسیب‌دیدگی یا تومور استفاده کرد.

هیدروژل‌ها تا 99 درصد از آب تشکیل شده و از لحاظ ترکیبی مشابه بافت انسان هستند که می‌توان آن‌ها را به اشکال و کاربردهای مختلف درآورد.مهندسان زیست‌پزشکی با موفقیت از هیدروژل‌ها به عنوان چارچوب‌های مولکولی سه‌بعدی استفاده کرده‌اند که می‌توان آن‌ها را از سلول یا مولکول‌هایی برای تزریق به بدن، انتقال دارو یا تحریک بازسازی بافت پر کرد.

هیدروژل آلژینات که از ساکاریت تولید شده در جلبک‌های قهوه‌ای ساخته می‌شود، جزء این مواد محسوب می‌شود.پس از شکل‌گیری ژل، واکنش‌های کلیک شیمی تغییرناپذیر شده و منجر به تولید یک هیدروژل‌ شیمی‌گزین می‌شود که آماده استفاده به عنوان چارچوب درمانی است.علاوه بر آن، هیدروژل کلیک آلژینات به سادگی قابل سفارشی‌سازی و اصلاح خواهد بود.

این هیدروژل بدیع در حال حاضر در موسسه ویس دانشگاه هاروارد برای قرار دادن سلول‌ها در محفظه کشت و انجام آزمایشات در محیط بافت‌مانند مورد استفاده است.هیدروژل‌های آلژینات برای مهندسی بافت و کاربردهای انتقال دارو بسیار نویدبخش هستند زیرا می‌توان آن‌ها را طوری طراحی کرد که با انتقال دارو، عوامل رشد یا سلول‌های زنده برای تسریع فرآیند ترمیم و بازیابی، به شکل بی‌خطری در بدن حل شوند. این یافته‌ها در مجله نیچر منتشر شده است.