چگونگی دگردیسی فیزیک بدنی بندپایان

پژوهشگران به تازگی و با کشف دو فسیل باستانی که بقایای مغز آن ها حفظ شده بود ، اطلاعاتی جدید از نحوه تکامل موجودات در مرحله انتقال از گونه های نرم تنان به سخت تنان در بندپایان و گروه جانوران arthropods به دست آوردند  . این گروه از موجودات شامل حشرات ، عنکبوتیان و سخت پوستان هستند .

گفتنی است هر یک از این مغزهای فسیل شده در حدود 500 میلیون سال قدمت داشته و متعلق به نوعی از نرم تنان گروه trilobite بوده و نام علمی این جانوران Odaraia alata است . باوجود اینکه تفاوت هائی ظاهری در ساختار مغز این دو فسیل دیده می شود ، پژوهشگران دریافتند که مغز و سلسله اعصاب این جانوران با چشم های آن ها به گونه ای مشابه با سایر موجودات تکامل یافته ، متصل است و این موضوع نشان می دهد که احتمالا این موجودات دارای اجدادی مشترک بودند .  این ویژگی منحصر به فرد در چشم ها ، sclerite به معنی صفحه سخت نامیده می شود . به نظر می رسد که در مسیر تکاملی موجودات ، این ویژگی از بین رفته و این گونه استنباط می شود که دارا بودن این ویژگی در مسیر تکاملی موجودات فوق ، ضروری نبوده است .

این فسیل ها ، پژوهشگران را در درک بهتر مرحله گذار و انتقال به مرحله بندپایان و سخت پوستان در دوره کامبرین Cambrian یاری می کند . این دوره زمانی مصادف با ظاهر شدن سخت پوستان و جایگزینی آن ها با کرم ها و ستاره های دریائی است .

در همین زمینه دکتر خاویر اورتگا هرناندز ، پژوهشگر فوق دکترای زمین شناسی در دانشگاه کمبریج اعلام کرد : " جمجمه و سر در طول زمان ، پیچیده تر  شده و ساختاری مرکب به دست آورد . ولی آن چه در این فسیل ها می توانیم شاهد باشیم ، پاسخ به این سوال است که چگونه بندپایان فرم بدن خود را از حالت نرم به سخت تغییر دادند . این موضوع می توان فهم ما را از روند تکاملی این دسته از موجودات موفق در طبیعت را بهبود ببخشد . "

لازم به توضیح است که یکی از این دو فسیل در مجموعه سلطنتی موزه اونتاریو Royal Ontario Museum  در شهر تورنتو  کانادا نگهداری شده و فسیل دیگر نیز در ایالات متحده امریکا قرار دارد  .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان در اخرین شماره مجله علمی Current Biology منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا