پیکر مرحوم آیینه‌وند تشییع شد

در مراسم تشییع پیکر دکتر صادق آیینه‌وند که از مقابل دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفت جمع کثیری از دانشگاهیان و علاقمندان استاد و چهره های دانشگاهی و فرهنگی حضور داشتند.

دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه طولانی آشنایی خود با زنده یاد دکتر آیینه وند گفت: دکتر آیینه‌وند نگاهی بسیار رحمانی و دقیق به تاریخ داشتند که با حفظ امانت‌داری نوآوری خاصی در این حوزه ارائه کرد.

ابتکار با بیان این که مرحوم دکتر آیینه‌وند مهارت ویژه‌ای در تاثیرگذاری در موضوعات تاریخ داشت، خاطرنشان کرد: وی همچنین نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان داشت و از این رو موسس و عضو هیات امنا مرکز مطالعات زنان بود.عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تلاش‌های دکتر آیینه‌وند برای راه‌اندازی رشته مطالعات زنان در کشور گفت:‌ علی‌رغم وجود مخالفت‌ها و دیدگاه‌های منفی در حوزه زنان دکتر آیینه‌وند موفق به تصویب و راه‌اندازی رشته مطالعات زنان شد و امروزه در مقاطع تحصیلات تکمیلی این رشته تدریس می‌شود.وی با اشاره به تلاشهای مرحوم آیینه وند برای نشر اسلام رحمانی خاطرنشان کرد: البته بعدها ایشان احساس کردند که شاید نتوان همه مسائل را گفت و بعضا سکوت می‌کرد.

رییس سازمان محیط زیست با بیان این که دکتر آیینه‌وند الگویی برای جوانان کشور است، ابراز امیدواری کرد که در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از نگاه پیشرو و شخصیت جذاب آن مرحوم الگو بگیرند.

فانی، وزیر آموزش و پرورش هم در جمع خبرنگاران با اشاره به صداقت، خلوص و تواضع دکتر آیینه‌وند گفت: مرحوم آیینه‌وند فردی با اخلاق واسوه برای همه معلمان و اساتید بوده است.وی ادامه داد: خدا به ما توفیق دهد تا بتوانیم راه این مرحوم را ادامه دهیم.

دکتر محقق داماد، عضو هیات امنا کتابخانه ملی هم در این مراسم با تاکید بر این که اسلام خشن چهره‌های زیادی دارد، خاطرنشان کرد: اسلام رحمانی چهره‌های نادری دارد که یکی از نمونه‌های آن دکتر آیینه‌وند است.

دکتر محمدتقی احمدی، سرپرست دانشگاه تربیت مدرس هم با بیان این که دکتر آیینه‌وند تلاش‌های بسیاری برای ایجاد رشته مطالعات زنان در کشور کرد، گفت:‌ مرحوم آیینه‌وند الگویی از سیره نبوی و علوی از تاریخ اسلام به تاریخ معاصر منتقل کرد.

وی افزود:‌ حدود دو دهه است که از محضر علمی استاد آیینه وند استفاده کرده ام. وی معلم اخلاق و یکی از چهره‌هایی بود که باعث تحول در دانشجویان می‌شد.

سرپرست دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که مرحوم آیینه‌وند توجه زیادی به زنان داشت افزود:‌ وی با تاسی از احادیث و آیات قرآن معتقد بود که زنان سازندگان آینده هستند از این رو تلاش بسیاری برای ایجاد رشته مطالعات زنان در کشور کرد.

احمدی با بیان این که ایشان الگویی از سیره نبوی به علوی از تاریخ اسلام به تاریخ معاصر منتقل کرده است، ادامه داد: مرحوم آیینه‌وند میراثی برای کشور است که باید ما این میراث را زنده نگه داریم تا دانشگاه مرکز تحولات جامعه شود.

دکتر هادی خانیکی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر این که حقیقتا دکتر آیینه‌وند شخصیتی کمیاب و استادی برجسته و مسلم در این دوران است، افزود: نتیجه شاگردپروری ایشان، پرورش صدها استاد و محقق برای کشور است چرا که وی محققی بود که با داشتن توان و بینش انتقادی در عمق تاریخ اسلام فرو می‌رفت و از آنها تفسیری متناسب با نیازهای جامعه و جهان ارائه می داد.

وی با تاکید بر این که مرحوم آیینه‌وند عالمی در میانه میدان بود، ادامه داد:‌ دکتر آیینه‌وند خود را در فضای بسته آکادمیک محبوس نمی‌کرد و دغدغه مسائل جامعه را داشت. وی آزاده بود و آزادانه از حق و حقیقت و مظلوم دفاع می‌کرد و کمتر کسی این همه خصوصیات در او جمع است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تسلط استاد آیینه وند به ادبیات عرب و جهان و اندیشه عرب را یکی از ویژگی‌های دیگر وی عنوان و خاطرنشان کرد: در کنار همه این ویژگی‌ها خصوصیات دیگری چون فروتنی و بی‌ادعایی با وی درآمیخته بود که باعث شد چهره‌ای جذاب برای دانشگاه‌ها، جامعه‌ و حوزه روشنفکری و اندیشه‌ها ارائه دهد.

به گزارش ایسنا؛دکتر صادق آیینه وند، چهره ماندگار در حوزه تاریخ و استاد دانشگاه تربیت مدرس که ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را نیز عهده دار بود روز پنج شنبه 17 اردیبهشت ماه در پی ابتلا به بیماری در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا