نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای دردانشگاه تبریز گشایش یافت

 معاون سازمان انرژی اتمی و رییس نظام ایمنی هسته ای ایران نیز در آیین افتتاحیه این نمایشگاه با بیان این که دنیا به شدت فعالیت های هسته ای ایران را تعقیب می کند، گفت: نیروگاه های ما از نظر ایمنی هم ردیف نیروگاه های ایالات متحده است که این نشان از توان فنی و علمی کشور در بحث انرژی هسته ای دارد.ناصر راستخواه، افزود: فناوری موجود در بوشهر را باید با توان علمی دانشمندان تبدیل به فناوری برتر روز دنیا کنیم.

وی، با بیان اینکه دانشگاه ها، مرکز تولید فناوری هستند، یادآور شد: مراکز علمی و دانشگاه ها می توانند با ایجاد کانون های پایش و پویش فعالیت های هسته ای، گام بلندی در راستای پیشبرد اهداف نظام داشته باشند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هم در این آیین با بیان این که این نمایشگاه حکایت از توان علمی جوانان و دانشمندان و توان مدیریتی بسیار بالای مسوولان در حوزه های مختلف علمی و فنی کشور را دارد، گفت: این امر بیانگر تحقق شعار 'انرژی هسته ای حق مسلم ماست' در جامعه است.

علیرضا منادی، با بیان اینکه نگرانی دشمن در بحث هسته ای، سلاح های هسته ای نیست، افزود: آن ها خودشان می دانند، ایران دنبال سلاح هسته ای نیست، آن ها از پرواز دوباره کشور ما بر قله های علم و فناوری می هراسند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نتیجه 18 ماه مذاکرات نفس گیر تیم مذاکره کننده با 5 1 این بود که دنیا غنی سازی و آب سنگین ایران را به رسمیت شناخته است و این کار با پشتکار دولت، همراهی مردم و پشتیبانی و هدایت رهبر معظم انقلاب به سرانجام می رسد.

رییس دانشگاه تبریز، نیز در این آیین با بیان این که هیچ کشوری بدون توسعه علمی به توسعه اقتصادی نرسیده است، گفت: سرمایه گذاری در توسعه علم تنها راه پیشرفت همه جانبه کشورها و ملت ها است که در این خصوص نیز در کشورمان در سال های اخیر گام های موثری برداشته شده و نمود بارز آن دستیابی جوانان و دانشمندان ایران به فناوری علوم و فنون هسته ای است.

محمدرضا پورمحمدی، رشد دستیابی به فناوری های جدید در عرصه های مختلف را در دهه های اخیر افتخار آفرین دانست و افزود: هم اکنون ایران در میان 58 کشور اسلامی، رتبه نخست و در بین 128 کشور غیر متعهد رتبه دوم را کسب کرده که این امر مایه افتخار برای محققان و دانشگاهیان کشورمان است.

وی، با بیان اینکه تولید علم و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید کاربردی و بر اساس نیاز روز جامعه باشد و بتواند مشکلی از جوامع بشری را حل کند، یادآوری کرد: اکنون تولید دانش و علمی با ارزش است که تبدیل به ثروت شده و برای رفاه و آسایش جامعه به کار گرفته شود.

پورمحمدی، با اشاره به دستاوردهای برگزاری نمایشگاه در این دانشگاه گفت: این دانشگاه آماده هرگونه حمایت و پشتیبانی از تحقیقات، پایان نامه و رساله های کاربردی در مقطع تحصیلات تکمیلی و به ویژه در حوزه فناوری هسته ای است.

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور با حضور دکترعلاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

آگاه سازی افکاری عمومی نسبت به دانش بومی صنعت هسته ای، رفع ابهام در زمینه فعالیت های هسته ای، ایجاد علاقمندی و جذب کارشناسان و محققان دانشگاهی، تقویت خودباوری و غرور ملی از طریق مشاهده عینی و معرفی کاربردهای جنبی این صنعت از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه اعلام شده است.

این نمایشگاه در سه بخش چرخه سوخت هسته ای، نیروگاهی و کاربردهای جانبی صنعت هسته ای در صنایع مختلف از جمله پزشکی و کشاورزی با هشت نمونک بزرگ از جمله چرخه سوخت هسته ای، نیروگاه اتمی بوشهر، پسمانداری و نمونک آبشار سانتریفیوژ و راکتور تحقیقاتی اراک برای بازدید علاقمندان در دانشگاه تبریز برپا شده است.

دانشگاهیان و دانش آموزان با هماهنگی قبلی می توانند از سی و یکمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور که تا 23 اردیبهشت سال جاری دایر خواهد بود، دیدن کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا