انتشار ابرهای دارای تشعشات اتمی در روسیه

مقامات کشور روسیه به طور رسمی وجود ابرهای سمی حاوی مواد رادیو اکتیو را در آسمان کوه های اورال تائید کردند. سازمان هواشناسی روسیه در این رابطه اعلام کرد که انتشار ماده رادیو اکتیو Ruthenium-106  در جنوب اورال در اواخر سپتامبر تایید شده واین آلودگی به عنوان آلودگی بسیار بالا  طبقه بندی می شود. پیش از این آژانس امنیت اتمی فرانسه در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که وجود میزان قابل توجهی از مواد رادیو اکتیو در منطقه بین رود ولگا و کوه های اورال شناسائی شده که احتمالا بر اثر یک تصادف یا تولید مواد رادیواکتیو به وجود آمده است.

انتشار ماده رادیو اکتیو Ruthenium-106  در جنوب اورال در اواخر سپتامبر تایید شده واین آلودگی به عنوان آلودگی بسیار بالا  طبقه بندی می شود.

 بر اساس این گزارش، وجود مواد و تشعشات ایزوتوپ اتمی Ruthenium-106 تاثیر مخربی بر سلامت و امنیت کشورهای اروپایی نخواهد داشت.  از سوی دیگر شرکت دولتی روس اتم مایاک (Rosatom Mayak) که در این محل فعالیت داشته و گفته می شود وجود این مواد رادیو اکتیو بر اثر فعالیت های این شرکت ایجاد شده، اعلام کرد که هیچ گونه نشتی از سیستم های مربوط به تاسیسات این منطقه گزارش نشده است. این موضوع در حالی است که سازمان هواشناسی روسیه به طور رسمی وجود مواد رادیو اکتیو ناشی از مصرف سوخت اتمی را در این منطقه تایید کرده است. این خبر با تکذیب شدید شرکت مایاک مواجه شده و این شرکت اعلام کرد منشا مواد رادیو اکتیو منتشر شده در منطقه نبوده و اصولا طی چندین سال گذشته هیچ عملیات استخراج Ruthenium-106 یا فعالیت های دیگر مرتبط با این ماده را انجام نداده است.

شرکت اتمی مایاک در منطقه چلیابینیسک (Chelyabinsk) قرار داشته و کارنامه چندان درخشانی در زمینه مواد رادیو اکتیو ندارد زیرا این شرکت مسئول حداقل دو مورد بزرگترین حوادث رادیواکتیو در تاریخ روسیه بوده است. در سال 2004 مشخص شد که ضایعات رادیو اکتیو این مرکز در یکی از رودخانه های محلی ریخته شده و این موضوع با واکنش شدید بسیاری از مراکز زیست محیطی رو به رو شد، هر چند که مسئولان مایاک اطمینان دادند این اشتباه تکرار نخواهد شد اما فعالان زیست محیطی اعتقاد دارند به دلیل پنهان بودن بسیاری از ابعاد فعالیت های اتمی روسیه، هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد.

در همین رابطه یکی از شرکت های فعال در زمینه محیط زیست روسیه به نام (Environmental pressure group Greenpeace) اعلام کرد که ضمن شکایت رسمی از مایاک به دادستانی کل این کشور، خواستار تحقیق درباره این مساله شد که آیا از سلامت و بهداشت عمومی در این رابطه به اندازه کافی محافظت شده است یا خیر؟

 ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا