شناسایی ماده شیمیایی سرکوب کننده افکار ناخواسته در مغز

در این مطالعه، چند جفت کلمات در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد؛ کلمات غیرمرتبط بودند تا این اطمینان حاصل شود که ارتباطات قبلی، بر نتایج مطالعه تأثیری نداشتند. سپس کلمه دیگری در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد. اگر کلمه، کلمه ابتدایی بود، افراد باید تلاش می کردند که تا کلمه جفت دیگر را به خاطر بیاورند؛ اما اگر کلمه، کلمه انتهایی بود، باید کلمات را از ذهن پاک می کردند.

درحال انجام این آزمایش، عملکرد مغز شرکت کنندگان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای نظارت بر تغییرات در جریان خون، و طیف سنجی روزنانس مغناطیسی برای نظارت بر تغییرات شیمیایی، مورد بررسی قرار گرفت.

افرادی که بیشترین میزان ماده شیمیایی موسوم به GABA در بخش هیپوکامپ مغز آنها مشاهده شد، از توانایی بهتری برای سرکوب افکار ناخواسته برخوردار بودند. این ماده شیمیایی جزو انتقال دهنده های عصبی مهارکننده در مغز شناخته می شود.   

افرادی که بیشترین میزان ماده شیمیایی موسوم به GABA در بخش هیپوکامپ مغز آنها مشاهده شد، از توانایی بهتری برای سرکوب افکار ناخواسته برخوردار بودند

مایکل اندرسون (Michael Anderson)، محقق ارشد این مطالعه گفت: با نتایج بدست آمده در این مطالعه می توانیم بگوئیم که انتقال دهنده های عصبی احتمالا نقش مهمی در این بین ایفا می کنند.

ناتوانی در از بین بردن افکار مزاحم یا ناخواسته، مشکلی است که افراد عادی یا نوروتیپیکال (neurotypical) و همچنین، مبتلایان به بیماری های مختلف روانی با آن درگیر هستند. در این افراد، طیفی از مشکلات شامل اختلال وسواسی- اجباری، استرس پس از سانحه، تا افسردگی و اسکیزوفرنی دیده می شود.

محققان براین باورند که ارتقاء فعالیت GABA در هیپوکامپ می تواند با نتایج مثبت تری همراه باشد. یافته های این مطالعه می تواند به گسترش بینش درخصوص تأثیر این ماده شیمیایی بر اختلالات روانی، کمک کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا