یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با دو رویداد متفاوت برگزار می شود

 دکتر وحید احمدی در نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی گفت: اولین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی و رویداد ارایه فن آفرینی شیخ بهایی دو رویداد متفاوتی است که امسال در یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی برگزار می شود.

احمدی توضیح داد: از دوره یازدهم جشنواره به منظور افزایش ضریب نفوذ محتوای طرح کسب و کار در سطح کشور به ویژه در بین دانشجویان اولین المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی در سطح دانشگاه های کشور برگزار گردید.
وی ادامه داد: در این المپیاد پارک های علم و فناوری استان ها و حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه های سطح کشور با این جشنواره همکاری می کنند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم ادامه داد: در جشنواره یازدهم در این بخش بالغ بر 200 طرح دانشجویی از تمام استان های کشور و زیر نظر 30 عامل استانی داوری شدند که نتایج آن طی چند مرحله داوری اعلام شد و در حال حاضر 10 طرح کاندیدای این بخش هستند و داوری نهایی در روزهای برگزاری جشنواره صورت می گیرد و نتیجه داوری به شورای علمی جشنواره جهت تایید نهایی اعلام می گردد.

احمدی گفت: پس از تایید شورای علمی جشنواره برگزیدگان اولین المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی می شوند.

وی در خصوص رویداد ارایه فن آفرینی شیخ بهایی نیز گفت: این رویداد برای اولین بار توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با همکاری رویداد جهانی اسلاش (SLUSH)و با حضور نماینده آن همزمان با جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی برگزار می شود.

احمدی گفت: این رویداد با ایجاد فضایی جذاب و رقابتی تلاش می کند فرآیند تجاری سازی و توسعه فناوری های ارایه شده را تسهیل نماید.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه جشنواره شیخ بهایی تنها جشنواره ملی کشور است که در حوزه فن آفرینی برگزار می شود، گفت:هدف از برگزاری این جشنواره توسعه شرکت های دانش بنیان، اتصال حلقه تولید علم و تبدیل علم به ثروت و محصول فن آوری و حل مشکلات کشور است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی نقش فعالی در اقتصاد دانش بنیان دارد گفت: یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در دو بخش مسابقه ای و غیر مسابقه ای برگزار می شود.

احمدی ادامه داد: در بخش مسابقه ای شامل فن آفرینان، طراحان کسب و کار و سرمایه گذاران کار آفرین است.

وی در خصوص حوزه فن آفرینان گفت: هدف از این بخش جشنواره توسعه شرکت های دانش بنیان مورد تایید بنیاد ملی نخبگان است و مراحل داوری آن تحت نظارت بنیاد انجام می شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: این بخش شامل شرکت های نوپا، در حال رشد، رشدیافته ، تداوم فن آفرینی و علوم انسانی است.

احمدی افزود: برگزیدگان سه گروه نوپا، در حال رشد و رشد یافته بخش فن آفرینان از تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان ویژه این جشنواره بهره مند می شوند.

وی خاطر نشان کرد: در این بخش از میان بیش از 250 شرکت فن آفرین 25 شرکت پس از بررسی، داوری ، مصاحبه تلفنی، بازدید حضوری از محل شرکت انتخاب شده اند که جلسات داوری نهایی در روزهای اول و دوم جشنواره و پس از بازدید داوران و اعضای کارگروه از غرفه نمایشگاهی کاندیدا انجام و نتیجه به شورای علمی جشنواره جهت تایید نهایی اعلام می گردد.

معاون وزیر علوم در خصوص طراحان کسب و کار نیز گفت: این حوزه خود به دو بخش طراحان کسب و کار (بخش آزاد) و المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی تقسیم می شود.

احمدی ادامه داد: در بخش طراحان کسب و کار (بخش آزاد) تلاش می شود ایده های نو مبتنی بر فناوری که قابلیت تجاری سازی آن به اثبات رسیده است در قالب یک نقشه راه تجاری سازی پذیرش نموده و مورد داوری قرار گیرد.

وی افزود: در جشنواره یازدهم در این بخش بالغ بر 100 طرح از تمام استان های کشور شرکت داشته اند که طی چند مرحله داوری تعداد 16 طرح کاندیدای مرحله نهایی اعلام شده و داوری نهایی این طرح ها در روزهای برگزاری جشنواره صورت گرفته و نتیجه داروی و اسامی برگزیدگان به شورای علمی جشنواره جهت تایید نهایی اعلا می شود و پس از تایید شورای علمی جشنواره ، برگزیدگان در مراسم اختتامیه جشنواره اعلام و جوایز هر بخش اهدا می گردد.

معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص بخش سرمایه گذاران کار آفرین نیز گفت: این بخش در راستای توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بر روی کسب و کارهای دانش بنیان برنامه ریزی شده و تلاش دارد با شناسایی و معرفی اشخاص حقیقی یا حقوقی که با سرمایه گذاری بر روی فناوری و پذیرش مخاطره در جهت کارآفرینی گام برمی دارند را ضمن تشویق به جامعه معرفی نمایند تا در ترویج این فرهنگ نیز فعال باشد.

احمدی در مورد بخش غیر مسابقه ای یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی نیز گفت: این بخش شامل بورس فناوری و فرصت های سرمایه گذاری، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه می شود.

وی با اشاره به اینکه بورس فناوری و فرصت های سرمایه گذاری خود شامل دو قسمت بورس ایده و بورس عرضه و فروش فناوری می شود، گفت: بورس ایده برای اولین بار در کشور با ابتکار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از دوره دوم در این جشنواره شکل گرفت.

احمدی افزود: بورس ایده شامل ایده های کار آفرینانه و فن آفرینانه است و تلاش دارد با شناسایی و دعوت از سرمایه گذاران زمینه تعامل میان سرمایه گذاران و صاحب ایده را در جهت فروش یا مشارکت در تجاری سازی ایده فراهم کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در جشنواره یازدهم از میان 110 طرح رسیده و داوری شده 16 طرح در بخش بورس ایده حضور دارند.

وی در مورد بورس عرضه و فروش فناوری نیز گفت: جشنواره یازدهم دارای 220 متر فضای بورس است و از میان 60 طرح رسیده و داوری شده 17 طرح در بخش بورس ایده و فروش فناوری حضور دارند.

احمدی در خصوص کارگاه های آموزشی نیز گفت: جشنواره یازدهم دارای دو کارگاه آموزشی بین المللی یک روزه و نیم روزه است که عبارتند از کارگاه آموزش بین المللی تجاری سازی و نوآوری در پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها و کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت پارک های علم و فناوری و نحوه همکاری با دانشگاه ها.

وی ادامه داد: جشنواره یازدهم شامل هزار و 500 متر مربع فضای نمایشگاهی و تعداد حدود 50 غرفه نمایشگاهی است که شامل شرکت های فن آفرین و دانش بنیان و سرمایه گذار است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم خاطر نشان کرد: در کنار نمایشگاه جلسه شورای حکام مرکز منطقه ای توسعه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری زیر نظر یونسکو (IRIS) برگزار می شود.

احمدی گفت: در جشنواره یازدهم نیز نمایندگان کشورهای چین، کره جنوبی، مالزی و یونسکو حضور دارند. همچنین در جشنواره یازدهم نیز نماینده یونسکو و تیم اعزامی یونسکو جهت ارزیابی IRIS فعالیت دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا